Hoe kan een uitzondering de regel bevestigen?

Ik heb dat gezegde nooit begrepen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
16.4K

Het beste antwoord

Stel je hebt tien gebeurtenissen en negen daarvan volgen een bepaalde wetmatigheid maar de tiende niet. Dat is de uitzondering. We zouden het geen uitzondering noemen als er geen regel was waaraan de negen andere gebeurtenissen gebonden waren. De uitzondering bevestigt dus het bestaan van een regel.

Toegevoegd op 16-05-2009 22:37:38
Dit is hetzelfde antwoord als I am Back ook geeft alleen met andere woorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet of je dit spreekwoord wel zo wetenschappelijk moet benaderen hoor. Wetenschappelijk gezien klopt het natuurlijk niet.

Stel iemand doet een stelling: "Alle vegetariërs zijn mager". Dan bedoelt hij natuurlijk niet "Alle vegetariërs zijn mager", maar "De meeste vegetariërs zijn mager".

Stel nu dat hij die bewering tegen een vriend vertelt. Wetenschappelijk gezien, als hij en zijn vriend 99 magere vegetariërs tegenkomen, dan bevestigen die de regel (en niet de uitzondering).

Echter, stel dat hij en zijn vriend een dikke vegetariër tegenkomen, dan zal zijn vriend zeggen dat zijn stelling niet waar is. Door aan zijn vriend mede te delen dat de uitzondering de regel bevestigd bedoeld de persoon in kwestie dan dat hij niet "alle", maar "de meeste" vegetariërs bedoelde en dat er inderdaad uitzonderingen kunnen zijn. Hij zegt dit om aan te geven dat zijn stelling door het zien van een dikke vegetariër niet gelijk onwaar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een uitzondering is een afwijking op iets wat normaal (de regel) is. Als iets afwijkt , dan is het ten opzichte van 'iets'.
Het bestaan van dit 'iets' wordt door de afwijking bevestigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ook ooit met dat probleem gezeten:
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jouw vraag is (een variant op) de klassieke paradox van de barbier van Sevilla van Betrand Russel. Zie Wikip.
AWM
15 jaar geleden
Klopt. De zin "deze zin is onwaar" geeft aanleiding tot een soortgelijk probleem, want als deze zin waar is, moet hij tegelijkertijd "onwaar" zijn.
Dank je.
Volgens mij is het simpel.
Er zijn altijd uitzonderingen.
Dat is de regel.

Toegevoegd op 17-05-2009 10:14:36
Daar moet je rekening mee houden en dan is het gegeven compleet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door een verschil in een ''patroon'' merk je dat je het patroon als regel= maatstaf gebruikt. Omdat het je opvalt dat er iets anders is.

Best moeilijk om onder woorden te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder de uitzondering zou de regel niet bestaan, want de regel is dan een feit en geen regel meer, of zie ik dat verkeerd?