Tsjaad is een van de armste landen ter wereld. Op de Index van de menselijke ontwikkeling van de Verenigde Naties staat Tsjaad aangegeven als het vijfde armste land; 80% van de bevolking leeft onder de armoedegrens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt specifiek naar landen in NOORD-afrika.
Dat zijn volgens mij maar 6 landen:
Egypte, Libie, Tunesie, Algerije, Marokko, en Mauretanie.

Ik denk dat Mauretanie het armst is.
Het antwoord op je vraag is niet zo makkelijk te geven,
want armoede is op vele manieren te meten. B.v. bruto nationaal produkt, of aantal mensen dat honger lijdt.
Ook zijn niet alle cijfers van landen bekend.

Om er wat meer van te weten te komen, hier een link
met een prachtige interactieve kaart.
Het betreft de Multidimensional Poverty Index of MPI.
Als je b.v. over de grafiek strijkt met je muis, dan lichten de landen op, die aan de cijfers voldoen.
Zo krijg je een indruk hoe het is gesteld met alle landen in Afrika.

http://www.ophi.org.uk//wp-content/uploads/Worldmap/Web/StatPlanet.htm