Hoe kun je je vriend zijn gedrag veranderen?

hij weet mijn zwakke punten en ik bel uiteindelijk toch weer naar hem en dat weet hij. Hoe kan ik dat veranderen dat de rollen worden omgedraaid want ik word hier niet goed van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (11)

Er is maar een antwoord mogelijk stop met hem je kunt dat gedrag niet veranderen
ronron1212
13 jaar geleden
Door je eigen gedrag te veranderen! Laat hem maar eens wachten en wees zo sterk,hem niet te bellen. Neemt hij dan geen contact met jou op,dan weet je wat je aan hem hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit hoor ik ook vaker als advies alleen sta ik niet sterk in mijn schoenen om vol te houden niet te bellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gooi zijn nr uit je telefoon dan kan je hem niet bellen
Sterk in je schoenen staan, en NIET bellen.
Belt hij jou niet, houd dan in je achterhoofd, dat er meer vissen in de zee zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geprobeerd hem te veranderen en dat lukt je niet kennelijk. Dan heb je twee opties: je accepteert het hoe hij is, of je kapt met hem.
Zet anders eens de plussen en minnen van je vriend op een rijtje. Misschien heeft hij wel veel goede dingen waardoor je dit wel kunt aanvaarden en met hem doorgaan. En misschien ontdek je wel dat er eigenlijk maar heel weinig plussen zijn. Het geeft allicht wat helderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je vriend niet proberen te veranderen, je moet hem accepteren zoals hij is. En andersom ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer nooit een ander te veranderen. Als die ander verandert moet worden, moet die persoon dat zelf willen en doen. Het enige wat jij kunt doen om je ergernis te besparen, is accepteren dat je vriend zijn zwakheden heeft.
jc54
13 jaar geleden
je bent gek zat.. geen hand maar een land vol..
laat hem jou maar bellen, hij weet dat je zwak bent en daar maakt hij danig misbruik van..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in plaats van bellen doe je de volgende keer een sms sturen.. Dat je zijn keuze respecteert en misschien als vrienden verder wil gaan. Als hij dit niet wil maar meer moet hij dat aangeven en is de rol omgedraaid, hij moet nu jou terughalen ipv jij hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er enig idee van, waarom hij jou niet belt?
Heb je hem wel eens gevraagd, waarom het altijd van jouw kant lijkt te moeten komen?
Ik geloof nl. best, dat er in een relatie tussen twee mensen (2 vrouwen, 2 mannen, ouder/volwassen kind, of man/vrouw) altijd één iets meer geeft en de ander iets meer neemt, maar zodra je het gevoel krijgt : ik ben hier gekke Gerritje, dan is de balans toch een beetje zoek....
Maar misschien heeft hij een bepaalde reden hiervoor die je (nog) niet kent, en hij is de enige die daar opheldering kan geven.

Het is een illusie, dat je iemand kunt veranderen : je kunt alleen jezelf veranderen, dus dat geldt ook voor hem.

Dat hij je zwakke punten kent, betekent trouwens ook, dat hij je sterke punten kent - dat hij jóú kent, als het goed is.
En dat hij je respecteert als hele persoon.

Als je het gevoel begint te krijgen, dat hij het zich maar allemaal aan laat leunen, en dat jij de eeuwige gever bent, kan je hem eens voorzichtig bijbrengen, dat je emmertje een beetje leeg begint te raken.

Als hij dat niet wil, zal hij aan de slag moeten, maar die conclusie moet hij zelf trekken, dat kan jij niet voor hem doen.

Ik heb een soort gouden regeltje, waar ik soms voor mezelf aan denk : 'always look after number one'...Want 'number one' blijft je hele leven bij je : wees je eigen beste vriendinnetje, en als je jezelf te kort doet, moet je dus beter voor jezelf gaan zorgen.

Mijn beste vriendin zegt in dit soort situaties : 'niet mét jou? Dan maar zonder jou'.
Ik vind dat persoonlijk een beetje hard, maar ze heeft natuurlijk wel gelijk, in sommige situaties.

Dus ik zou denken : heb eens een 'goed gesprek' met je vriend, zodat hij gewaarschuwd is. Anders trek jij misschien binnenkort jóúw conclusie, en dan heeft hij misschien spijt als haren op z'n hoofd, dat hij niet tijdig is gaan werken aan zichzelf en aan jullie relatie. Dat is dan weer het respect, dat jij toont in zijn richting. Want gedachtenlezen kunnen we nu eenmaal niet, in de allermeeste gevallen. Tóch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woorden hebben me echt zo goed gedaan, je hebt me zwaar aan het denken gezet. hij kent mijn zwakke punten en mijn goeie dat klopt. hmmmmm
Het is veel makkelijker om iemand te zoeken die je verwachtingen waar kan/wil maken dan te proberen het gedrag van iemand te veranderen. Dat gaat niet lukken, dus je moet er mee leren leven, of een ander zoeken
anneliez
13 jaar geleden
Je stelt de verkeerde vraag. Wat je zou moeten vragen, is: "Hoe kan ik *mijn* gedrag veranderen?"

Een ander kun je niet veranderen. Jezelf wel. Je zegt dat hij toch wel weet dat je hem zult bellen, en dat je er niet goed van wordt. De oplossing: bewijs dat hij het mis heeft. Je hoeft hem helemaal niet te bellen.