Zwemmen Verschillende soorten danio's in een schooltje bv: chinese- met luipaard- met zebra danio ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (1)

In de meeste boeken worden danio's als scholenvissen beschreven. In werkelijkheid is hun gedrag complexer. Afhankelijk van omstandigheden kunnen ze zowel samenscholen als ieder voor zich een klein territorium verdedigen. Hoe meer exemplaren samen worden gehouden, hoe meer ze de neiging hebben zich als scholenvis te gedragen. Ook "onrust" is een aanleiding om samen te scholen. Wanneer ze zich veilig voelen zwemmen ze ieder in hun eentje rond en jagen soortgenoten uit hun favoriete gebiedje. Om dit afwisselende gedrag goed tot uiting te laten komen is het belangrijk om minstens vijf soortgenoten samen te houden. Eventueel kunnen ook verschillende, evengrote soorten gecombineerd worden.

De verschillende varianten van de Brachydanio Rerio(zebradanio en luipaarddanio) kunnen probleemloos worden gecombineerd.
Luipaarddanio's zijn een kweekvorm van de zebradanio. Ze verschillen van wildkleurige zebradanio's doordat ze minder melanine (zwartbruin pigment) hebben. In plaats van een regelmatig streeppatroon, hebben luipaarddanio's kleine donkere vlekjes op hun flanken. Het vlekkenpatroon is individueel verschillend en bij sommige exemplaren is een deel van de vlekjes in rijen gerangschikt. Afgezien van de kleur verschillen luipaarddanio's niet van zebradanio's.
Amadea