Hoe kan het dat je geluid dat is opgenomen kunt terug luisteren?

In ons college werd verteld dat als er een boom omvalt en er is niemand in de buurt, de boom geen geluid maakt. Het zijn alleen trillingen. Je oor maakt daar geluid van. Hoe kan het dan dat als je het op zou nemen op bijvoorbeeld je mobiel je het lawaai later dan wel kunt horen? Vangt je mobiel trillingen op, zodat je oor later van die trillingen weer geluid kan maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Elk geluid is een trilling van het medium waarin het zich verplaatst, meestal lucht, maar kan ook in vloeistoffen en vaste stoffen. In het zwembad onder water is het stiller dan boven water, maar je hoort nog wel iets en bonk maar eens met je vuist op een muur of tafel, ook niet stil ;-).

Het menselijk oor kan geluiden met een frequentie van ongeveer 20 (lage bas) tot 20.000 (hoog schel geluid) Hertz waarnemen, het frequentiebereik. Honden bijvoorbeeld kunnen zelfs geluiden horen tot ongeveer 40.000 Hertz.

Een microfoon die de geluiden opvangt en de speaker die de geluiden afspeelt hebben ook een frequentiebereik, meestal zo gekozen dat ze alle voor het menselijk gehoor hoorbare geluid kunnen opnemen en afspelen.

Het is onzin om te stellen dat de boom geen geluid maakt als er niemand in de buurt is. Het scheuren van het hout en neerkomen op de grond veroorzaken trillingen in de lucht, geluid dus. Als niemand in de buurt is en ook geen microfoon dan wordt het geluid inderdaad niet gehoord of ervaren als geluid, maar het geluid is wel degelijk geproduceerd.

Toegevoegd na 39 minuten:
@mesher:
Het is heel simpel, trillingen zijn geluid. Je oor hoeft er geen geluid van te maken.
Wat je oor wel doet, is dat het de trillingen omzet in elektrische signalen, zodat je hersenen het kunnen ervaren als geluid.
Net als een microfoon de trillingen omzet in elektrische signalen als input van een versterker of opnemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Grotendeels niet helemaal waar..
Geluid is een trilling die je op bepaalde frequenties met je gewone blote oor kan waarnemen.
Geluid buiten de door ons waarneembare frequentie is nog wel registreerbaar door een elektronisch apparaat.

Mocht de omvallende boom toevallig net een geluid maken die niet in ons 'bereik' valt, dan horen we em niet.
Leuk om te testen zijn zeer lage tonen, die je wel kan voelen (over grote speakers bijvoorbeeld) maar niet kan horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een bekende vraag in de filosofie: maakt een boom geluid als hij valt zonder dat er een getuige bij is?

In mijn optiek is het als volgt: de boom die valt zonder dat er een mens in de buurt is, maakt wel degelijk geluid. Er is alleen geen mens (of in het geval van jouw vraag: mobiele telefoon) die dat geluid opvangt. Er zijn misschien wel vogels die het gekraak van het vallen van de boom horen, of andere dieren. Dus het geluid wordt dan wel degelijk gehoord en geregistreerd.

Maar hoe het precies zit met het opnemen van geluid op een medium als een mobiele telefoon weet ik niet. Heeft met trillingen en geluidsgolven te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord gaf ik 5 maanden geleden op een vraag van minstreel:
Daar hebben mijn (ex) buurman en ik ooit eens mee geexperimenteerd,omdat wij dat ook wel eens wilden weten. We hebben toen van gemeentewege toestemming gekregen om bij een boom die op omvallen stond een bandrecordertje neer te zetten. En idd in de eerste de besten nacht met veel wind ging de boom tegen de vlakte! Wij met het recordertje naar huis,de band afgespeeld en wat denk je? Doodse stilte,gedurende de hele afspeeltijd! Dus onze conclusie was: Als er geen waarnemer in de buurt is,dan ook geen geluid. Dat bazuinden we overal rond,tot een week later de buurman bij me kwam en me vertelde,dat we waren vergeten batterijen in het apparaat te doen!
We hebben het experiment nooit meer durven herhalen.

5 maanden geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid is immer een waarneembare en waargenomen trilling.
Geen waarnemer geen geluid, wel de trilling natuurlijk. Een beetje raar voorbeeld.
Al heb je meel, water en gist. Zonder bakker geen brood.
Je kunt er een hele discussie over opzetten, maar dat vereist meer hersens dan op GV waarschijnlijk aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een gedachte experiment. In die tijd wist men nog niet wat geluid was. Nu weet men dat wel en de vallende boom maakt altijd geluid. Of er nu iemand bij is of niet.