hoe laat ik zaadjes van een esdoorn uitkomen?

acer buergerianum
er zit al een een tijdje(5 dagen) in de grond maar er komt niks uit
ik heb ook een tussen 2 natte watjes gelegd voor drie dagen en ook nog niks

Toegevoegd na 6 minuten:
ik vind het lang want een ander soort plant kwam uit in 2 daagjes van zakje in de grond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.4K

Het beste antwoord

je moet de natuur zijn gang laten gaan, 5 dagen is wel erg kort.
hij zal eerst moeten kiemen, en dat kan wel enkele weken duren.
het komt wel ..geduld..

Toegevoegd na 5 minuten:
ik heb een site gevonden hoe je het beste een esdoorn kan laten ontkiemen lees deze even

http://blog.seniorennet.be/tim/archief.php?ID=507763
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die moet je gewoon op potgrond, onder een laag bladeren doen. Vervolgens de potjes in de hoek van de tuin (Vochtig, uit de wind uit de volle zon) zetten. Komend voorjaar zal je zien dat je een pot volplantjes hebt. Het najaar is geen goede kiemtijd, en de meeste zaden zullen wachten tot na een goede koude periode voor ze gaan kiemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel zaden,moeten eerst de winter meemaken, om daarna in het voorjaar pas te kiemen.
Het heeft dus zijn tijd nodig.
Gelukkig maar, want als de zaden nu zouden opkomen, zouden de jonge plantjes, die dan nog niet verhout zijn, bevriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Esdoornzaad is berucht langzaam.
Een truc om het te versnellen is stratificeren: bakje afdekken en een tijdje in de koelkast laten staan, oppassen voor condens.
Esdoornzaad kiemt soms pas na tien weken, meestal zo rond 6 weken.
Niet alle zaad kiemt zoals pakweg tuinkers, dat je zowat uit de grond kunt kijken.

Nog een tip: stel dat er niks lijkt te gebeuren, gooi de potjes en dergelijke dan nog niet weg, want ik heb zelf een keer gehad dat een jaar later (!!) ineens iets kiemde.
(En in de natuur kunnen sommige zaden werkelijk tientallen jaren kiemkrachtig blijven, ik denk niet dat dat voor esdoornzaden geldt, maar geef toch niet te snel op.