waarom komt er water uit een koelkast ( zonder diepvries) is dat normaal of heb ik dan een nieuwe nodig wie kan mij dat vertellen gr sabrina

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Het beste antwoord

Dat er water uit je koelkast komt is normaal. Het is geen teken dat hij defect is. Als je de deur van de koelkast opent, komt er warme lucht waarin veel waterdamp zit in de koelkast. Als de warme lucht afkoelt, condenseert de waterdamp tot water. Dit wordt onderin de koelkast verzameld en naar buiten geleid. Meestal is het niet zo veel en wordt het verdampt in een plastic bakje bovenop de compressor (de motor). Als je vaak de deur opent, het gaatje achterin de koelkast zit verstopt of er zit veel waterdamp in de lucht, kan het zijn dat het water niet in het bakje verdampt, maar op de vloer loopt. Kijk eerst of het gaatje niet verstopt is. Verder helpt het ook om de koelkast niet zo vaak te openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er water uit je koelkast komt is er iets lek of hij koelt niet goed
ronron1212
13 jaar geleden
Onderin de koelkast bevindt zich een gootje met een gaatje erin. Daar verdwijnt het vocht. Achter de koelkast bevindt zich een opvangbakje, vlak onder de motor. Hier kan het vocht verdampen.

Als het gaatje verstopt is, kan het vocht niet meer weg en stroomt het terug de koelkast in.

Het kan ook zijn dat het vocht niet in het opvangbakje komt, maar er naast stroomt.

Controleer of alles nog goed werkt. Als alles in orde is, dan is je koelkast waarschijnlijk stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter in je koelkast zit een metalen printplaat.
In de nieuwe types zit deze in de wand en zie je deze niet.
Deze bevriest, en op een gegeven moment dooit deze weer.
Het lekwater valt onderin een v vormige goot.
In het midden van deze goot zit een gaatje,
Dit wil wel eens verstopt raken.
Even goed doorprikken ,met een rietje of iets dergelijks.
Dan zie je het water zakken.
Als het gootje vol is en het water niet weg kan loopt het op de glasplaat van je groente lade en zo naar voren.
Neem anders een paar van die ijzertjes waar je de vuilniszakken mee dichtmaakt,en draai deze in elkaar .
dan in het gaatje steken ,dat gaat ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grin, ik was nog aan het schrijven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk toch maar eerst even naar het gootje.
Als het een oude koelkast is kan het zijn dat hij doorgevroren is.
Dwz ijsafzetting aan de achterkant van de koelkast.
Dan gaat de kou door de isolatie naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens of aan de achterkant het slangetje,niet naast het bakje hangt.
Dat kan nl ook nog.
Condens is normaal in een koelkast, dat hoort afgevoerd te worden naar een lekbakje (aan de achterkant van de ijskast, doorgaans boven de compressor) waar het weer zou moeten verdampen.
Als je de achterkant van de koelkast bekijkt, binnenkant, zie je waarschijnlijk een soort gootje met een gaatje (eventueel met een zeefachtig dingetje ervoor). Als dat verstopt raakt, wordt het vocht niet meer afgevoerd en loopt je koelkast over. Het gaatje van die afvoer kun je doorprikken met iets kleins (ijzerdraadje, rietje, speld - dan wel voorzichtig zijn).

Controleer ook de rubbers, als daar gaten in zitten kan het zijn dat op die plek de koelkast niet goed koelt en dus extra condensatie optreedt, waardoor het lekbakje de hoeveelheid vocht simpelweg niet meer aan kan.
(Rubbers kun je vervangen maar dat kan prijzig zijn, dus eerst even navragen.)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was me net voor : )
Dat had ik ook.
Moest bijna iedere dag die koelkast droog dweilen.

Toen ik op vakantie was hebben mijn kinderen mijn keuken gepoetst en constateerden veel water in de koelkast.

Dat kwam, zei mijn zoon, omdat de deur van de koelkast niet goed sloot. Dat heeft hij verholpen.