Wat is de verschil tussen de Gangs/Bendes en de Mafia?

Wil graag weten wat de verschillen zijn van een Gang/Bende en een Mafia.............
En klopt dat verhaal dat de russische en de italiaanse maffia de grootsten en besten van de hele aarde zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je had toch ook de yakuza uit japan ofzow of zijn die niet zo erg?

Het beste antwoord

Er zijn verschillen in aanpak, cultuur, uiterlijke kenmerken (dresscode), handelswijze/aanpak, en organisatie.. Dat is plaats bepalend. Het lijkt wel dat "gangs" een wat lagere status hebben, doordat het straat gerelateerd is.. En door het vooral gewelddadige gedrag.. wat zich een beetje wat beperkt tot "de ene wijk/groep-tegen de andere".. Een gang-member zal je niet snel als lid van een bestuur, burgemeester of in andere hoge functies zien, wat wel in de Italiaanse mafia is gebeurt en nog gebeurt waarschijnlijk.
Mafia komt meer neer op georganiseerde misdaad en houd zich meer op de achtergrond. En is vaak grootschaliger actief.
Maar het komt allemaal wel op hetzelfde neer. Geld en Macht en het behouden en uitbreiden daarvan. Vroeger was het denk ik vooral een toevlucht voor mensen die door hun sociale status nergens anders terecht konden, en zodoende via familie/ kennissen in deze onderwereld terecht kwamen.. Tegenwoordig heeft een soort hogere status bijklank. (helaas)
"Beste" is wel een beetje treurige woordkeuze.. Denk dat de Italiaanse mafia vooral het meest bekend is. En zwaar geromantiseerd zelfs.. Door alle films die erover gemaakt zijn, dito wat Russische mafia betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maffia: Eens lid = voor altijd lid (code = ga je weg? dan kan je een kogel verwachten)

bendes: daar kan je gewoon uitstappen maar er is geen code aan verbonden of je wordt gedood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maffia gaat dieper en serieus te werk. Ze houden zich veel bezig met hun machtspositie door mensen te chanteren en ze frauderen veel.
Een bende staat altijd ergens voor en dit laten ze in kleding, tatoo's e.d. zien en zij laten zich leiden door impulsiviteit en agressiviteit.