De uitvinding van de mechanische klok wordt toegeschreven aan de Fransman Gerbert (later Paus Sylvester II), die leefde rond de 10e eeuw. Tot aan de Nieuwe Tijd was een klok de ingewikkeldste machine die men kon maken.

zie verder wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vroegste tijdmeters (dus nog geen klokken) waren de zonnewijzer, waterklok en de astrolabe (een soort hoekmeter). Deze werden vanaf de Oudheid en tijdens de Middeleeuwen op grote schaal gebruikt. De oudst bekende zonnewijzer in Nederland is een stenen exemplaar uit 1463 in de zuidgevel van de Utrechtse Jacobikerk. In de 9de eeuw komt de kaarsenklok in gebruik, gevolgd door de zandloper in de 13de eeuw. Vanaf die tijd ontstaan er in Europa ook de eerste mechanische uurwerken. Dit waren uurwerken die in torens werden gebruikt. In Nederland is zo’n uurwerk vanaf de tweede helft van de 14e eeuw in gebruik. De uurlengte werd toen nog aangepast aan het daglicht. Daardoor verschilde de duur van de uren tijdens de dag en de nacht per seizoen. Uurwerken voor in huis waren nog een uitzondering. De vroegst bewaard gebleven door een veer aangedreven uurwerk is van ca. 1430.
In 1657 vond de Nederlander Christiaan Huygens de slingerklok uit.
Omstreeks dezelfde tijd vond de Engelsman Harrison (prijsvraag) de chronometer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat weet niemand precies maar de eerste "klok" (duizend jaar geleden)werd het eerste uurwerk genoemd.die klokken wezen niet echt de tijd aan.volgens mensen zijden ze tot die klok magische krachten gaf.