welk merk brommer met HMW motorblok is dit?

Ik heb hier een brommer staan met een HMW motorblok. Ik dacht dat het om een HMW ging (zo is hij hier in NL altijd wel verzekerd geweest), maar dit blijkt niet zo te zijn.
Iemand die het voor me nazocht in de bromfiets encyclopedie dacht aan een Avada Rambler, maar dat klopt ook niet
http://www.oldtimersdrachten.com/_wp_generated/wp1abf4cc9_0f.jpg
Het stuur is in ieder geval niet origineel.

Meer foto's zijn te vinden op www.oldtimersdrachten.com

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (2)

Op weg met de HMW!
Zoals iedere jonge gast in die dagen was het bezit van een ‘brommer’ wel een ultiem verlangen naar zelfstandig vervoer. Op twee wielen, dat wel, maar tot de 16e verjaardag was tweewielig trapwerk voor dit ventje normaal. In de koude januarimaand van het jaar dat ik de wettelijke leeftijd bereikte voor het besturen van een tweewieler met hulpmotor werd door stiefpapa een tweedehandsje opgepoetst voor de deur geparkeerd. Mijn eerste brommer was een feit. Het apparaat droeg een indertijd bijzondere merknaam. HMW. Dat merk stond voor de Halleiner Motorrad Werke en vond haar oorsprong in het Oostenrijkse plaatsje Hallein. De naam van dat spul was goed, men bouwde al sinds 1955 goede bromfietsen, maar het exemplaar dat mijn deel was, bleek toch wel een heel lange en vermoeiende levensloop te bezitten. Goed, ik leerde er mee rijden, maar ook heel wat kilometertjes lopen……Tijdens langere ritten knalde meerdere malen het luchtfilter uit elkaar en ook de ontsteking liet het onderweg vaak afweten. Stilstand was dan het gevolg. Op de dag dat ik het ding inruilde voor mijn volgende vervoermiddel vloog de oude HMW vrolijk in de brand. Gelukkig was het snel blusbaar en de schade leek beperkt. De tweede brommer droeg de fraaie naam Locomotief en had een Sachs tweetaktmotortje. Geel/groen gespoten en voorzien van een (wat wankelende) buddyseat. Ik vervoerde er heel wat jonge deernes mee, inclusief mijn latere verloofde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu het merk nog Mool, dat moet jij toch zelf weten...jou tijd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merken hebben mij nooit zo geïnteresseerd, a;s het maar reed! Ik heb achtereenvolgens Solex, Sachs en Kreidler gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens een reaktie op het forum van www.oudebrommers.nl gaat het hier om een Vesting. Zelf denk ik zo 1956, de HMW blokjes kwamen pas in 1953 en de produktie van HMW is ca. 1960 gestopt.
Dit is een rasechte HMW uit 1950. De productie is voor 1950 gestopt.