Een hashtag wordt weergegeven door het #-symbool, ook wel een hekje genoemd. Het is een simpele manier om een label of etiket aan een bepaald bericht te hangen en er zo voor te zorgen dat het gemakkelijker te vinden is door andere gebruikers. De hashtag zorgt er voor dat je bij een zoekopdracht niet relevante berichten vermijdt die ook jouw zoekterm bevatten.
Een voorbeeld: als je alles wil weten over de verkiezingen in Iran, zoek je het handigst naar de hashtag #IranElection. Op die manier krijg je alle relevante berichten over de verkiezingen en vermijd je bijvoorbeeld alle berichten over de aanmaak van nucleaire wapens in Iran, toeristische informatie over het land, enz.
Het gebruik van hashtags is eenvoudig: je zet gewoon een # voor het woord dat je wilt catalogiseren.

Op http://tagdef.com/ kan je vinden wat die afgekorte codes nou precies betekenen.
#fb betekent dat dit bericht afkomstig is van iemand die een Twitter update applicatie op Facebook heeft geïnstalleerd. Tweets die eindigen met #fb worden automatisch in Facebook geïmporteerd, alle andere soorten worden genegeerd.
Amadea