Kan je geld terugkrijgen voor reiskosten als er iets mis is gegaan met aanvragen van ov studentenkaart?

Ik heb een tijd geleden een ov studentenkaart aanvraag gedaan. Nu blijkt dat ze mijn aanvraag niet gehad hebben. Ik moest het opnieuw aanvragen maar daar gaan 3 weken overheen.
Kan ik mijn reiskosten terugvragen? En zo ja, geldt dat dan alleen voor reiskosten van en naar je studie of ook voor andere reiskosten die ik nu heb moeten betalen, terwijl ik eigenlijk gratis had mogen reizen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt, maar jij hebt recht op de studenten OV-kaart vanaf je inschrijving. Op je beurs wordt daar ook een bedrag voor ingehouden.
Zolang jij aannemelijk kunt maken dat je niet in verzuim bent geweest (allicht heb je nog een kopie van je aanvraag), hoef jij niet voor de kosten op te draaien van een verloren geraakte aanvraag.
Ik denk dat een rechter daar net zo over denkt.
Mogelijk de NS niet, maar die bepaalt gelukkig niet deze juridische twist (als je het daarop laat aankomen).
Zeker wanneer je de reiskosten niet kunt of wilt voorschieten, zou ik met een kopie van de aanvraag en met de hele verdere correspondentie de trein in gaan en het de conducteur laten zien als je gecontroleerd wordt.
Geeft ie een boete dan laat ie dat maar mooi opschrijven.
Komt in jouw dossier en voor de rest zoekt men het daar bij die OV-chaoten maar mooi zelf uit.
Dit zou mijn 'insteek ' zijn.
Overigens, en dat is wèl mijn ervaring uit de praktijk, (ik heb weer te maken met andersoortige OV-perikelen) zijn de meeste conducteurs opvallend meewerkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met aanvragen weet ik niet, maar als je een kapotte kaart, of kaart gekregen hebt die het niet doet, kun je wel je reiskosten declareren....

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien de IB-groep zelf even bellen en vragen of je dit terug kunt krijgen..... Omdat het een fout van hun is... Kan er op de site weinig over vinden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sprak met een collega over eenzelfde geval (over zijn dochter) en hij kreeg als antwoord dat je de kosten tussentijds zelf moet betalen en ook niet terugkrijgt.

Erg oneerlijk lijkt me dat, de organisatie voor de studiefinanciering en OV kaart is een puinhoop en daar word jij nu de dupe van.
paulus811