Omdat je er anders niet mee kan spetteren. ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een leuk antwoord voor een 3,5 jarige :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoempapa, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volledig mee eens. duimpje omhoog van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flux, jij ook bedankt. ;)'
anders hebben ze de handdoek voor niks uitgevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat droog water niet nat maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je zoon gewoon uitleggen dat water niet nat is. Alleen dingen die je IN het water doet worden nat.

Als je dit vertelt heeft hij even tijd nodig om na te denken denk ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd
Water is niet nat. Als er water op een voorwerp zit is dat voorwerp nat. Dat begrijpt hij vast wel. Leuke vraag van hem trouwens :-)
13 jaar geleden
Alles wat niet droog en vast is, is nat.
Het synoniem voor nat is vloeibaar.
Uitdrukkingen: de verf is nog nat, natte en droge waren, zo nat als stront, het natte strand.
Het zijn dus de fysische en chemische eigenschappen die bepalen wanneer een stof en dus ook water nat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is 3,5 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan kwalijk zeggen dat bijv. een bloemblaadje nat is. het bevat vocht dus het is ook niet droog... ik vind het een rare beradenatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele dingen die niet begrepen worden vindt men raar.
Is een bloemblaadje vloeibaar? Nee? Dan is het droog.
Het gaat hem om het taalgebruik. Dus nog een beetje studeren en misschien eens vragen wat iemand bedoeld als je iets niet begrijpt. Raar, een raar woord.
sterredag
13 jaar geleden
nat geld niet voor alle vloeibare dingen en nat is niet synoniem aan vloeibaar. alle voorbeelden zijn vaste spullen die gemengd zijn met water, wat het nat maakt is dus het feit dat er water op/in zit. Daarom zijn voorgaande antwoorden wel juist. Water is niet nat, van water wordt je nat. Nat is bevochtigd met water. kwik is niet nat
lava is niet nat
olie is niet nat
sterredag
13 jaar geleden
aanvulling, met water erin bedoel ik niet dat er het voorwerp ding water bevat als horende bij het voorwerp, ik heb het over water wat van buitenaf gekomen is en er oorspronkelijk niet bij hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi sterredag,
Je zegt: Nat is niet het syn. aan vloeibaar. Dat heb ik ook niet gezegd.
Ik heb gezegd: Het syn. voor nat is vloeibaar. Dus goed blijven lezen he.
Je hebt nog een heleboel gezegd en tegen zoveel verbaal geweld ben ik niet opgewassen. Maar zoals je weet kan verf ook nat zijn en dat is niet bevochtigd met water! Ergens anders heb ik gezegd dat het om het taalgebruik gaat. Dus heb ik maar een stukje van Van Dale ingescanned in de veronderstelling dat die het toch wel beter moet weten dan jij (en sommige andere).
Daar gaat ie. *nat (bn.; natter, -st) 1. niet droog, niet vast, SYN. VLOEIBAAR; natte en droge waren; de verf is nog nat; natte mest; (inform.) zo nat als stront; (waterstand.) een natte dijk, buitendijk; het natte strand, gedeelte dat bij vloed onder water loopt; nat profiel, gedeelte van het dwarsprofiel van een rivier, kanaal, sluis enz. dat door het water wordt ingenomen; natte cel,
2 niet droog, syn. regenachtig, vochtig: nat weer, een nat jaar, de natte moesson;
3 door water bevochtigd, ermee doortrokken: natte voeten; zo nat als een kat, een natte paraplu; het natte gras; (bij havenarb.) natte jassen, losse, onge-droogde gezouten huiden;
4 vochtig tengevolge van een bep. behandeling of bewerking, syn. waterhoudend: nat zand; natte omslagen; pappen en nat houden, (eig.) gezegd van een kwet-suur, (fig.) gezegd van een misstand waartegen men slechts met halve maatregelen probeert iets te doen; natte stoom, stoom beneden het dauwpunt, die dus een fijnverdeelde waternevel bevat; natte olie; met behulp van vocht: een proef op de natte weg (bij het essaaieren); nat vergulden;
5 vochtig door andere vloeistoffen dan water: zijn snor was nat van't bier, natte smering, waarbij de machinedelen met een olielaag bedekt zijn; zich nat scheren, met scheerzeep, kwast en mes(je), tgov. droog scheren; nat in nat schilderen (als kunstschildertechniek), en zo gaat het nog een tijdje door.
Bepaalde uitspraken zul je toch een beetje moeten aanpassen lijkt me.
De fysische en chemische eigenschappen van water bepalen dat water nat is.

Uitgebreide beschrijving, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan je je zoontje vertellen dat water nat is omdat het uit heel veel kleine deeltjes bestaat, welke niet zo goed aan elkaar kleven. Daardoor wordt het zo vlpoeibaar. Als je dan ok nog uitlegd dat als het waait, vliegen deze kleine deeltjes weg, waardoor het water steeds kouder wordt; En dan zorgt ervoor dat je het 'nat'gevole ervaart, denk ik dat je zoontje wel een idee krijgt van waarom het nat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou één van die leuke vragen die een kind nou eenmaal stelt. Hij probeert uit te vinden wat "nat" eigenlijk betekent.
Nat is een begrip en dat is iets anders dan bijvoorbeeld een pop. Een pop kun je aanwijzen en optillen. Nat kun je niet aanwijzen of optillen.
Zo kun je ook nog vragen genoeg over de dood verwachten.
M'n dochtertje vroeg eens :"Is dit nou de bodem van de kip ?" (ze was al kluivend bij het botje uitgekomen).
Lastige begrippen voor een kind en daar zoeken ze wat duidelijkheid in.
Misschien kun je zeggen dat alles wat je met z'n gietertje kan gieten "nat" is. Maak het tastbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water is nat zodat je ermee kunt wassen. Pak zijn handje dan en doe er iets op wat vies aanvoelt en houd dit onder de lopende kraan. "Kijk, zie je hoe het van je handje afglijdt, daarom is water nat, dan glijdt het makkelijker van je handjes af". Je zou ook kunnen zeggen: " water is nat zodat je het gemakkelijker drinken kan, iedereen moet nl. drinken, anders droog je op en al zou je niet kunnen kauwen, kan je altijd nog drinken. dat heeft iedereen nodig, ook mensen zonder tanden".
Heerlijk hè, die kinderlogica. Wat wij als normaal zien, daar wordt door een kind over nagedacht, vooral als ze leer/nieuwsgierig zijn.Ik weet nog dat mijn zoont als kleuter, na het proeven van zijn eerste goulashkroket antwoordde op mijn vraag;" is het lekker Roy"?hij zei;" zalig gewoon, kijk maar,ik geniet er zelfs van"!Daarop vroeg hij na enig nadenken;"mama, waar zit dan die lash van die koe"?
13 jaar geleden
Water is nat omdat het anders land zou zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop de elektromagnetische kracht de watermoleculen (noem ze wat mij betreft mini-druppels) aan elkaar vast laat plakken plakken; die is minder sterk dan bij bijvoorbeeld beton. Daardoor zak je erdoorheen als je probeert te staan op water, en daardoor gaat het water zelfs in je kleren zitten. Dat is wat we als nat ervaren.