Veel landen (Nederland niet) kenden traditioneel coffehouses/koffiehuizen, waar je allerlei soorten koffie maar ook andere dranken kunt krijgen. Een Amsterdams theehuis begon in 1972 de Mellow Yellow, waar soft drugs werden verkocht, en verbond daar de in Nederland nog niet bestaande term coffeeshop aan. De Mellow Yellow werd gedoogd, omdat er in tegenstelling tot andere plekken in Amsterdam geen hard drugs werden verkocht. Goed (commercieel gezien) voorbeeld deed volgen en zo verschenen er steeds meer ‘coffeeshops’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We belden met Wernard Bruining. Die richtte in de jaren 70 van de vorige eeuw Mellow Yellow op, de oudste coffeeshop in Amsterdam. Voor koffie-en theehuizen had je geen vergunning nodig. Dus als je hash wilde verkopen, was dat de makkelijkste ondernemingsvorm om snel een horecagelegenheid te openen. Toen we in 1973 begonnen, noemden we Mellow Yellow aanvankelijk een theehuis, om aan te geven dat daar spannende dingen plaatsvonden. Want je kunt thee trekken van alles. Kort daarop begonnen Maarten van Rusland en Henk de Vries The Bulldog. Zij kozen om dezelfde reden de naam coffeeshop. Ik vond dat te hard, te openbaar. Het roept heel hard: hier wordt hash verkocht. Maar de naam sloeg internationaal aan en bekte lekker. Daarom is het een soortnaam geworden voor een tent waar je hash kunt kopen.
Bronnen: