Wat is precies bauxiet? Toch een grondstof ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit soort wetenswaardigheden kun je het beste Wikipedia raadplegen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina

Antwoorden (3)

Bauxiet is een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Bauxiet bestaat voor een groot deel uit aluminiumoxide; daarnaast bevat het, afhankelijk van de oorsprong, ook verbindingen van titanium, ijzer en silicium.

Bauxiet is genoemd naar het dorp Les Baux-de-Provence in het zuiden van Frankrijk, waar het in 1821 werd ontdekt door de Franse geoloog Pierre Berthier. In 1991 is de winning van bauxiet in Frankrijk gestaakt.

Tegenwoordig is Australië de grootste leverancier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bauxiet
[bau` ksiet] het -woord in samenstelling zeer wisselende steensoort die veel aluminiumoxide bevat, genoemd naar het Franse stadje Les Baux-de-Provence (Bouches-du-Rhône) '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/bauxiet

Bauxiet
Ertssoort. Grondstof voor aluminium. Dit wordt o.a. gebruikt voor het bouwen van vliegtuigen. '
Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-vm

bauxiet
belangrijkste grondstof voor de vervaardiging van aluminium '
Gevonden op http://www.bisonline.be/main/bronnenboek

bauxiet
In tropische bodems2 voorkomend mengsel van (voornamelijk) aluminium- en ijzer(hydr)oxiden zoals diaspoor (AlO(OH)), gibbsiet (Al(OH)3), böhmiet (AlO(OH)) en goethiet, dat bij sterke verwering uit kleimineralen is ontstaan. Bauxiet is het belangrijkste aluminiumerts. '
Gevonden op http://dinoloket.nitg.tno.nl/delfstoffen

bauxiet
1) Aluminiumerts 2) Deel van delfstoffenrijk 3) Delfstof 4) Door dit mineraal ben je de taxi beu (crypt) 5) Gesteente 6) Gesteente of mineraal 7) Grondstof voor aluminiumbereiding 8) Mineraal 9) Steensoort '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Bauxiet
`Bauxiet` is een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Bauxiet bestaat voor een groot deel uit aluminiumoxide; daarnaast bevat het, afhankelijk van de oorsprong, ook verbindingen van titanium, ijzer en silicium. Bauxiet is genoemd naar het dorp Les Baux-de-Provence in het zuiden van Frankrijk, waar het in 1821 werd ontdekt
fremar
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
@fremar; Goed bezig.....+
Bauxiet is een mineraal de meest gebruikte grondstof voor aluminium. Australië staat aan kop wat betreft bauxiet winning met 44.5 miljoen ton per jaar.
Er is 4 tot 5 ton bauxiet nodig om één ton aluminium te verkrijgen.
Bauxiet zit meestal zo’n 4 tot 6 meter onder de grond. Daarom wordt dagbouw gebruikt voor bauxietwinning. De bovenste laag wordt dan verwijderd tot de laag bauxiet is bereikt. Dan kan de bauxiet gedolven worden. Er kleven wel wat nadelen aan deze manier; onder andere verdwijnen van flora en fauna en bodemerosie. De meeste bedrijven doen er alles aan om de natuur te behouden, vaak wordt drainage aangelegd zodat de natuur zo snel mogelijk hersteld is. Het bedrijf Alcoa heeft in 1990 een prijs van de VN gewonnen voor de ontwikkeling van een systeem om de natuur te herstellen na winning van bauxiet.
Ongeveer 6% van de mijnplaatsen is in gebied met tropisch regenwoud. Meestal wordt de natuur hersteld in de oorspronkelijke vorm na de winning.