Wie heeft praktische tips voor een gezin dat naar Duitsland emigreert??

Hallo,

Wij zijn een stel met een kind van bijna 11 die druk zijn met een emigratie naar Duitsland,om specifieker te zijn het Eifelgebied.Voor deze oproep is al veel praktisch veldwerk verricht,zoals wat we ons kunnen veroorloven enz enz.Zowel mijn man als ik kennen het gebied goed,hij heeft jaren een huis in de Luxemburgse Ardennen gehad en mijn ouders een 2e huis in de Duitse Eifel zodat we aardig thuis zijn in omgeving,klimaat ed.We hebben er beide veel tijd door gebracht dus weten een beetje wat we kunnen verwachten.Toch is het heel anders,lijkt me,als je er gaat wonen dan een aantal maanden per jaar doorbrengt.
We zouden het heel fijn vinden om in contact te komen met mensen die ons voor zijn gegaan.
We voelen ons aangetrokken door de betaalbare huizenprijzen,grote huizen met lapje grond,de natuur enz.
Uiteraard gooien we niet zomaar het roer om,we googlen ons suf op gezondheidszorg,scholing enz.Wij spreken verstaanbaar Duits,ons kind zal een cursus krijgen.
Iedereen die hier een positieve/negatieve mening over wil delen zouden we blij mee zijn.Mijn man is op dit moment huizen aan het kijken in de VukaanEifel en bij de Moezel om te zien wat je krijgt voor dergelijke prijzen.Daar hij uit de bouw komt heb ik daar alle vertrouwen in.Zodra we als gezin vrij hebben willen we zijn favourieten bezichtigen en evt een sprong wagen.
Alvast dank voor reacties...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor praktische tips heb je dan nog nodig
je kent de omgeving wat wil je weten dan?

Antwoorden (2)

Mijn tip zou zijn om goed naar alle kosten te kijken. Ik ben ook bezig geweest met een huis in het Odenwald en inderdaad koop je vrijstaande woningen voor prijzen waarvoor je in Nederland net een garage kunt kopen.

Maar een woning is niet het enige wat geld kost. Vrienden van ons in Duitsland zijn ongeveer 600 per maand kwijt aan ziektekostenverzekering en dat is dus veel meer dan hier. Ook betalen ze 10 euro per kuub water, dat kost in Nl ongeveer 1 euro. Het is zo duur omdat het omhoog de berg opgepompt moet worden. Ook stijgen de huizenprijzen niet of nauwelijks, wat je koopt wordt dus ook vrijwel niets meer waard.

Dus mijn tip: laat je niet verblinden door de lage prijzen voor woningen, maar kijk ook naar wat de rest kost.

Wat ik mis als ik in Duitsland ben zijn de gezellige kroegjes en enorme verscheidenheid aan restaurants. Ik vind de bars in Duitsland minder gezellig, zelfs saai soms en de menukaart lijkt wel door de overheid voorgeschreven. Een paar uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar vind maar eens een goed Chinees restaurant.... Lijkt onbelangrijk, maar als je dol bent op Chinees kun je dat erg gaan missen. Ook is het aanbod in supermarkten anders en erg Duits geörienteerd. Ketjap en sambal is er wel, maar daar houdt het meestal wel mee op.

Daar staan inderdaad enorme voordelen tegenover die je al kent en ook genoemd hebt. De rust, ruimte en lage huizenprijzen zijn geweldig. Ook de Duitse vriendelijkheid, stiptheid en gevoel voor kwaliteit ligt ver voor op wat in Nederland gebruikelijk is. Mensen zijn vriendelijk en minder gestresst (maar ik ken ze niet alle 87 miljoen natuurlijk).

Viel Spass!
paulus811
13 jaar geleden
Mijn tip is, om je te begeven onder de mensen in het dorp waar je woont. Wordt lid van de plaatselijk sportclub, meld je aan voor wat vrijwilligerswerk enzovoort.

Op die manier maak je makkelijk contact.

Uw kind zal op school wel makkelijk nieuwe vrienden maken, dus dat is het probleem niet.

Verder is het in Duitsland prima wonen.

Viel Glück!