Mijn hamster maakt een raar geluid, wat lijkt op tandenknarsen. Ik maak me wel ongerust hierover. Ze is ook niet meer zo actief als eerder.

Normaal is ze heel actief en speelt ze veel, nu komt Ze haar huisje niet meer uit. Tenzij wij haar eruit halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.4K

Antwoorden (3)

Ga even langs de dierenarts. Misschien zijn haar tandjes te lang. Dan moet er een stukje afgeslepen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch, ja sorry. Even aanraden om langs de dierenarts te gaan.

Wij hadden een hele lieve cavia: Daisy. Ik zette haar terug in de kooi, maar ze sprong uit mijn handen. Terwijl ik haar stevig vast had. Even later hoorden we toch iets wat we niet normaal hoorden. Een ja, een tandenknarsend geluid. We hebben een dagje afgewacht, alleen ze werd moe, at niks meer, en kwam haar huisje niet meer uit. Toen zijn we toch maar naar de dierenarts gegaan. Ik kan nou een groot verhaal verder gaan vertellen, maar dat deel doet er niet toe. Uiteindelijk hebben we haar moeten laten inslapen omdat haar kaak helemaal scheef stond, en er niks meer aan te doen was. Neem het zekere voor het onzekere.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik wil graag dat jou diertje niet zo eindigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat zijn tandjes te lang worden of zoals bovenstaand misschien wel iets ergers kan zijn.

Toch wil ik er ook even bij zeggen dat hamsters en ratten soms met de tanden knarsen zoals katten kunnen spinnen.
---
Katten spinnen als ze iets prettig vinden maar ook als ze iets juist niet fijn vinden.
Hamsters knarsen met hun tanden als ze iets niet prettig vinden maar soms ook als ze iets juist wel prettig vinden.

Het hoeft dus niet altijd heel alarmerend te zijn!
Als blijkt bij de dierenarts dat er (hopelijk) niets ernstigs aan de hand is en je hamster er toch mee doorgaat,
kijk dan naar potentiele stress situaties die je kan verhelpen.

Zoals:
Is er een kat die vaak bij de kooi zit, staat hij onder een open raam, schrikt het van dingen zoals een bepaald kastje of deur die dichtslaat of iemand die steeds tegen de tralies lawaai maakt? Dat soort dingen kunnen stressvol zijn en een hoop energie vreten, daardoor word hij moe en gaat hij van irritatie met zijn tandjes knarsen.

Hopelijk is het niets ernstigs en kan het simpel verholpen worden.
Maar toch het zekere voor het onzekere nemen en naar de dierenarts gaan!
Succes