Vechtende katten wat te doen?

Ik heb twee katten een van 9 en een van 1,5jaar. De laatste eb ik 2,5 maand, alles ging goed samen eten samen spelen, af en toe eens een tik maar daar bleef het bij. Tot gisteravond ineens zijn ze echt aan het vechten. De jongste is nu heel erg bang en zit heel de dag vrstopt. Ik heb voor 3dagen een cavia te logeren,zou deze nieuwe gast de oorzaak kunnen zijn? En wat kan ik het best doen de katten even apart zetten of juist niet?

---

Ik heb ook de dierenarts geraadpleegd, zij gaf mij een oplossing die het probleem heeft opgelost. Graag vermeld ik de oplossing die zij gaf:

Smeer boter op het hoofd van de jongste, de kat ruikt dan lekker en de oudste zal een positieve herinnering opbouwen aan de jongste.

of

Koop een middeltje genaamd Feliway, dit is een muggenstecker, maar dan voor katten, het scheid feromoon af die doen denken aan hun moeder dit zal ze kalmeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (5)

Er is dus een dominantiestrijd gaande, als die beslecht is, dan houdt het vanzelf weer op...

Toegevoegd op 09-05-2009 10:50:05
Doen mensen ook wel eens, the same procedure...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat de cavia inderdaad meespeelt in dit probleem. Dit komt vaker voor.

Het beste kunt u de jongere kat negeren en hem rustig zijn gang laten gaan. Zorg dat het beestje genoeg water en voedsel heeft en laat hem verder vooral met rust. Hij zal vanuit zijn "schuilplaats"de eerste paar dagen (kan zelfs langer duren) de "kat" uit de boom kijken. Wanneer hij zich weer veilig voelt komt hij vanzelf weer te voorschijn.

U kunt tevens proberen de cavia in een aparte ruimte te zetten. Zorg er voor dat de katten niet in deze kamer kunnen komen.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET ingrijpen, het zal moeten worden geregeld tussen de twee vechtjassen, in het ultieme geval zal er 1 weg moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat jij moet doen is helemaal niets, die van 9was daar altijd de baas, en nu loopt er een jong ding rond (waarschijnlijk een kater) die de boel wel even overneemt, de jongste moet zijn plek kennen, die kwam er later bij, even negeren, binnenkort word het minder en gaat het over. ps de cavia staat los hiervan, beide hoeven een machtspositie ten overstaan van de cavia.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het katers zijn zou ik doch overwegen ze te laten castreren, als dat niet al het geval is.