Ik wil een zwerfkat in huis nemenHeeft iemand ervaring met het zindelijk maken van een oudere kat ?.

Op internet vind je wel hoe je een jonge kat zindelijk moet maken . Verder ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen waarbij het gelukt is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
13K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb hetzelfde. Heb een kitten meegenomen naar huis. Was verwilderd heel mager en had ontzettende wormen. Heb een wormenkuur gegeven. Dierenarts gaf aan dat ze verder gezond was. Maar krijg haar niet op de kattenbak. Wat ik ook probeer ze plast op bed of in een hoekje. Help

Antwoorden (7)

In elk geval kost het je tijd. Maar een kat is van nature zindelijk, hij of zij moet alleen leren waar het gewenst is in huis. Dus, elke keer als een kat wil plassen of poepen, het dier optillen (dan stopt het meteen ermee) en op de kattenbak zetten. Je kunt in het begin het dier ook belonen met een kattensnoepje. Dit langzaam afbouwen. Zo conditioneer je de kat en met veel geduld en aandacht zal de kat uiteindelijk op de kattenbak gaan.
Je kunt elk dier trouwens ook iets aanleren met een clicker. Zorg er dan eerst voor dat het dier weet dat een klik van de clicker gevolgd wordt door een beloning, zonder dat het iets extra's hoeft te doen. Zodra dit bekend is bij het dier (en dat gaat razendsnel), kun je elk goed gedrag (in dit geval zindelijk zijn op de kattenbak) belonen met een klik, gevolgd door een snoepje. Ook dit langzaam afbouwen.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alleen ervaring met een verwilderde kat. Het zindelijk maken lijkt me geen probleem want katten zijn van zichzelf al dol op zand e.d. om hun behoefte in te doen. Je moet alleen uitvogelen wat de kat in kwestie bedreigend vindt; een deurtje in een kattenbak kan een obstakel zijn, een te kleine bak idem. Toen ik ging verhuizen heb ik de mijne na een tijdje weer vrij gelaten.
Ze vond het een belachelijk idee om op een flatje zonder muizen te gaan wonen; waarmee ik maar wil zeggen kijk naar de prioriteiten van de kat, die kunnen anders liggen dan die van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat heeft een heel kort geheugen, als je hem niet direct betrapt, weet hij na korte tijd niet meer wat hij fout gedaan heeft. Dus goed opletten. Als je hem wel betrapt , een hele grote mond geven , optillen en naar buiten. mopper nog even na en de kat is zeer onder de indruk. Maak het later ook weer even goed. let verders goed op zijn lichaamstaal, aan hele kleine dingen, kan je vaak van te voren al zien, dat er wat gaat gebeuren. Maak een kattebak zo voor een kat, dat het een hele fijne plek is voor hem/haar. Vanzelfsprekend moet het supper schoon zijn, daar houden katten van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je de kat in huis brengt,direct in de kattenbak zetten.Dit een paar keer herhalen vanuit elke kamer in huis.Als het geen angstige,verwilderde kat is,zal dit heel snel resultaat hebben.Als de kat wél in huis geplast heeft,zou ik dit met een beetje kattegrit opdeppen en in de kattenbak doen,dan herkent de kat daar zijn eigen geur.Met alle katten die ik in huis heb gehaald,werkte de 1e methode al onmiddellijk!Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst: erg goed dat u dit beestje onderdak wilt geven.

Het komt vaker voor dat een (verwilderde) zwerfkat of een kat uit het asiel niet direct op de kattenbak gaat zitten om zijn behoefte te doen. Het opvoeden van een oudere kater vergt meer moeite dan het trainen van een jonger beestje die vaak de opvoeding krijgt van zijn moeder. Een kat is namelijk van nature zindelijk.

Hoe lang de zindelijkheidstraining duurt bij uw kater hangt natuurlijk ook af van zijn voorgeschiedenis. Wellicht heeft hij in zijn verleden een baasje gehad en heeft hij in zijn oude omgeving keurig zijn behoefte gedaan op de kattenbak. Als dit het geval is, zal uw kat de zindelijkheidstraining snel oppikken.

Het zindelijk maken van een oudere kat is vergelijkbaar met het opvoeden van een jong kitten. Zet de kater vaak op de bak. Plast hij in huis, gooi er dan wat kattenbakkorrels overheen en leg deze vervolgens in de kattenbak. Beloon het beest als hij zijn behoefte op de kattenbak heeft gedaan....

Mocht u meer informatie of hulp nodig hebben, kunt u wellicht contact opnemen met een asiel of dierenarts. Zij kunnen u wellicht nog beter van dienst zijn. Ook kunt u eens kijken op de onderstaande websites (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik mensen altijd aanraad is de kat eerst op te sluiten in de kleinste ruimte van het huis, en daar de kattenbak neer te zetten. Hoe kleiner de ruimte is, hoe belangrijker de kat de kattenbak zal vinden. Als je een kat gelijk alle verdiepingen van het huis geeft, zal hij makkelijker een andere plek kiezen om zijn behoefte te doen. ik doe dat ook bij verhuizingen: de katten krijgen eerst een eigen kamer en blijven daar zeker een week. ze zijn dan gewend aan die ruimte en mogen van daaruit, eerst alleen s nachts, het huis verkennen. Ook heel handig omdat ze dan, zo vlak na een verhuizing, zeker nog niet naar buiten mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
renée geeft hier het goede antwoord, ten aanvulling kan je in de hoekjes of plekjes waar hij wel sproeit of plast watten leggen met zijn keel geur, je weet wel lievelings aaiplekje bij de kat zit onder de kin, even watje erlangs en neerleggen op de plek des onheil.

x