Gezamenlijke voogdij, mag je dan je kids zonder overleg meenemen naar het buitenland of ben je dan ontvoerder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Want gezamenlijke voogdij betekent ook echt gezamenlijk. Als je je kinderen meeneemt naar het buitenland, ontneem je de andere ouder de kans én het recht (en dat is in dezen belangrijk) om zijn of haar kinderen te zien en op te voeden. Je kunt dan inderdaad vervolgd worden als ontvoerder, voorbeelden te over ...
Overigens is dat hele gezamenlijke voogdij/co-ouderschap hier in Nederland een wassen neus waar de zon in alle hevigheid op inbrandt. Ik ken zat - meestal - mannen, die co-ouder zijn, maar hun kinderen niet meer zien omdat de moeder nog steeds sterker staat. Men spreekt dat co-ouderschap uit bij een scheiding, maar vervolgens is er geen rechter die controleert of het ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt door de ex-echtgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al...

Bij gezamelijke voogdij moet je ook gezamelijk beslissingen en keuzes maken. Wanneer je, je kind mee neemt naar het buitenland, zonder dat je dit overlegd hebt. Dan ben je feitelijk een ontvoerder...

De andere partij moet eveneens altijd overleggen, waar het vakanties in binnen- en buitenland betreft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezamenlijke voogdij, daar had je het toch over, dan neem ik aan dat het in overleg zal gebeuren die ontvoering... En daarmee is het dus gewoon een reis naar het buitenland... De juridici zullen het wel uitvechten als er onenigheid ontstaat nadien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overleg is een groot woord. Mijn ex en ik hebbe co-ouderschap, hetgeen inhoudt dat we gezamelijk voogdij hebben, maar dat de kinderen de ene week bij hem zijn en de andere week bij mij.
In de zomervakantie zijn ze drie weken bij hem en drie weken bij mij. In die weken (zo hebben wij afgesproken) zijn wij persoonlijk verantwoordelijk voor de kinderen. Vaak horen we van elkaar (evt. via de kinderen) waar we naartoe gaan. Al gaat hij naar Australië met ze, waarom zou ik daar iets tegen inbrengen. Leuke vakantie voor ze.

Maar nu het geval dat ik het niet meld dat we deze zomer naar Frankrijk gaan voor 2 weken en de kids zeggen ook niks tegen hun vader. Ik denk niet dat hij het voor elkaar zou krijgen om mij te veroordelen voor ontvoering als in de kinderen meeneem, aangezien hij met mij overeen is gekomen dat ik die weken voor ze zorg. Natuurlijk is dit anders als ik ze na 'mijn' 3 weken niet terugbreng en in Frankrijk blijf. Dan ben ik zeker strafbaar en komt het neer op ontvoering.

Toegevoegd op 08-05-2009 10:33:02
Lang verhaal zie ik nu. Kort gezegd: het hangt af van alle factoren die erom heen hangen.

Indien bv de vader wel (ook) voogdij heeft, maar het kind alleen ziet als hij erom vraagt (bv omdat hij een heel drukke baan heeft met veel buitenlandse reizen), dan is het een veel moeilijkere kwestie. Dan is het wel handig als hij weet of zijn kinderen ook in het land zijn als hij toevallig thuis is en ze wil zien.