Hoe kan je vervellen tegengaan? Behalve goed insmeren, want dat doe ik al ☺ Ik wil niet vervellen!!! (Vakantie geweest he)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (6)

Vervellen ontstaat na het verbranden van de huid door onbeschermde blootstelling aan de zon. Hierbij raakt de buitenste laag van de huid beschadigd, en laat vervolgens in zijn geheel los.
Als je niet wilt vervellen moet je dus je huid niet onbeschermd blootstellen aan de zon. Zorg dus dat je niet verbrand. Behalve goed insmeren, kan je het beste niet al te lang in de zon blijven zitten. Ga onder een parasol zitten, trek iets met lange mouwen/pijpen aan, draag een hoed, etc.
Dat is echt de enige manier!
Als je al verbrand bent (wat ik begrijp uit je verhaal) is het helaas al te laat. Echt tegengaan kan dan niet. Zorg dat je je huid goed hydrateerd (aftersun smeren), veel water drinkt. En eventueel kan je zachtjes scrubben om je losse velletjes te verwijderen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervellen is het herstellen van de huid en het geeft aan dat je niet goed met de zon bent omgegaan en dit laatste is zeer slecht voor je huid.
Het vervellen kan je dus niet tegen gaan, hooguit camoufleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me iedere dag goed ingesmeerd, misschien omdat ik die hitte niet gewend ben? Heb factor 50 gebruikt.. En in de avond steeds goed met aftersun ingesmeerd? Jammer dat je er niks aan doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet dat als je hitte niet gewend bent dat je daarom sneller verbrand. Wel kan het zijn als je weer voor het eerst in de zon gaat en je nog erg bleek bent je eerder verbrand ja. De bruine laag die je krijgt werkt later enigszins beschermend (alhoewel zeeeer minimaal, en absoluut niet betekend dat als je bruiner bent je minder hoeft in te smeren!)
Als je insmeert, hoe vaak smeer je je op een dag in? Hoe lang lig je in de zon? Als je bent wezen zwemmen of als je veel zweet smeer je je dan vaker in? Dat zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Eén keer smeren met factor 50 hoeft dus niet te garanderen dat je niet verbrand. Het tijdstip dat je zont heeft er ook mee te maken, tussen globaal 12 en 4 wordt je afgeraden omdat de zon dan het sterkst is (en je dus het snelst verbrand). Wel goed dat je je 's avonds insmeert met aftersun, blijven doen vooral!
Volgende keer naar Noorwegen op vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niet te heftig zonnen... Van 11 tot 3 is de zon op zijn heetst, trouwens ook op zijn gevaarlijkst... Zonnen onder een parasol bruin je ook wel van maar verbrand je niet... Van bewegen in de zon verbrand ik minder snel bijvoorbeeld dan als ik echt in de zon ga liggen... Ik vervel alleen als ik verbrand... Ik moet dus voorkomen dat ik verbrand... maar ja iedereen heeft weer een ander huidtype... En Smeren is sowieso ook verstandig maar dat wist je al...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervellen kun je niet tegen houden. als de zon wat al te enthousiast werd toegelaten treedt het vervellen vrijwel meteen op. wat je er ook op smeert.
ook als je alle verstandige regels bij het zonnen hebt toegepast, zal op een gegeven moment vervelling optreden. dat is immers een volkomen natuurlijk proces. vervellen heeft niets met teveel of te weinig zonnen te maken. ook hier kun je niet tegen smeren.
dit laatste proces verloopt wel een stuk langzamer en ge-controleerder. het is ook niet goed als zodanig te zien. het is het beste zichtbaar als je onder de douche met een licht gekleurd washandje flink over de huid veegt. de donkere huidcellen zijn dan zichtbaar.