Hoe kun je het beste een konijn optillen?

ik heb een konijn. hij is heel tam. alleen als je je hand onder zijn buik doet of hem gaat optillen , wordt hij wild.hij rent dan weg. wat moet ik doen? ps: bij het nekvel pakken durf ik niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.2K

Het beste antwoord

Je moet je konijn goed ondersteunen als je hem optilt.
Dus of met je ene hand onder de voorpoten en de andere hand onder het kontje.
Zodra het konijn dit niet prettig voelt of denkt dat hij gaat vallen dan spartelt hij flink tegen.
Een konijn is van nature een schichtig en bang beestje.
Je kan het konijn ook bij de nekvel oppakken dit moet je doen net achter de oren daar is het vel dikker dat voelt het konijn niet.
Wederom als hij het wel voelt dat gaat hij tegen spartelen.
Als het je konijn oppakt bij de nekvel ook dan weer zo gauw mogelijk ondersteunen met je andere hand.

Altijd als je een konijn oppakt zo snel mogelijk verticaal tegen je eigen borst en buik aan drukken.
En goed vasthouden natuurlijk.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Toch maar in zijn nekvel en dat doet hem geen pijn hoor.
Dus in zijn nekvel en eventueel een hand onder haar pootjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb ook nog een leuke site gevonden die je vertelt hoe je dat kunt leren op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de oren. Is echt de beste manier:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, doe Lolyea;

De meest natuurlijke manier om een jong konijn op te tillen is en blijft toch bij het nekvel. Ga maar na; weet je een ander manier hoe moeder Konijn haar jongen aan kan pakken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen zullen nou eenmaal nooit houden van optillen. Het is een instinct om te gaan spartelen want in de natuur betekent opgetild worden namelijk altijd dat een roofdier je te pakken heeft.
Til je konijn niet op bij de oren! Bij het nekvel pakken zorgt ervoor dat je de volgende keer je konijn nog moeilijker te pakken zult krijgen.

Ik zelf vind de beste manier het konijn leren in een bakje of doosje te gaan zitten en hem dan op die manier op te tillen. Het konijn is ontspannen en het scheelt jou ook veel moeite.

Je kunt dit doen door middel van clickertraining hier lees je daar meer over:
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/clickertraining-met-konijnen.html

Dus eerst beginnen met wennen aan de klik en daarna bijvoorbeeld het doosje neerzetten en klikken en belonen als hij er aan snuffelt. En zo steeds een stapje verder. Of er gewoon iets lekkers in leggen.

Zo wordt optillen voor jullie beiden weer iets positiefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een konijn kun je inderdaad het beste bij zijn nekvel pakken. Als je dit doet moet je, zeker een volwassen konijn, ondersteunen onder zijn achterwerk of achterpootjes. Als je zijn nekvel grijpt, grijp dan met je hele hand een flink stuk vel en niet een klein stukje want dan doet het zeer. Zorg ook dat je geen lange nagels hebt die in zijn vel pikken want dan doe je hem ook pijn. In 1 keer pakken en niet twijfelen. Als je wel bang bent of twijfelt dan kun je het konijn beter niet oppakken en de methode van Aledra proberen. Nooit een konijn bij de oren optillen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deed bij mijn konijn altijd eerst met mijn rechterhand om de voorpootjes heen en dan schoof ik mijn linkerhand onder de achterpootjes en dan drukte ik m meteen stevig tegen mijn lichaam aan zodat hij zich veilig voelde.