Mag een transseksueel meedoen in een vrouwenvoetbalteam?

Dus een man die zich heeft om laten bouwen, mag die dan meedoen in bijvoorbeeld de eredivisie voor vrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.2K

Het beste antwoord

Persoonlijk zou ik zeggen ja. Maar voor professionele sportbeoefening geldt voorlopig nog steeds dat je genetisch tot de juiste sexe moet behoren. Dat verander je niet door operaties of hormonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Noem eens een reden waarom niet?
Als zij maar kan voetballen of keepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, misschien vanwege de mannelijke genen waarbij de KNVB ingrijpt...
als je omgebouwd bent en je zelfs op je paspoort hebt laten zetten dat je vrouw bent ipv man, dan zit je zovol met vrouwelijke hormoontjes dat die geentjes er niet meer toe doen. Kortom het is vaak niet de genen, maar de hormonen die het verschil maken op de langere termijn.

bovendien als je officieel vrouw bent, ben je vrouw en zou je dus gewoon mee moeten mogen doen, je bent niet verplicht te zeggen dat je je hebt laten ombouwen dus wie doet er wat aan?
13 jaar geleden
Je zou denken van wel, maar er kan wel heibel om ontstaan, zie bijvoorbeeld Natalie van Gogh: http://www.destentor.nl/sport/algemeen/article1846970.ece
Ook was er ophef rondom Caster Semenya omdat de vraag rees of ze wel een vrouw was: http://gay.blog.nl/sport-gezondheid/2009/08/20/gouden-hardloopster-moet-geslachtstest-ondergaan (waarbij totaal onduidelijk is of dit om een transgender gaat!).