Als een boek niet meer in de handel is gelden dan nog steeds de copyrights?

In de tegenwoordige boeken kom je vaak tegen, uit deze uitgave mag uitsluitend iets verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt worden door middel van druk,fotokopie, microfilm, opnamen, of op welke andere wijze ook, hetzij chemisch, elektronisch of mechanisch, na voorafgaande schriftelijke toesteming van de uitgever.

Hoe lang gelden copyrigths, gelden deze na vele jaren nog, ook al is het boek niet meer verkrijgbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet dat stukje dat begint met: "niets uit deze uitgave mag..." met andere woorden het mag niet verveevoudigd worden. De wet staat daar wel een thuiskopie van toe trouwens onder bepaalde voorwaarden. Voorzover het het auteursrecht betreft heeft Lopendvuurtje het bij het rechte eind. Als je verder geïnteresseerd bent zou je atlijd eens kunnen kijken op: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/

Het beste antwoord

Het auteursrecht vervalt 70 jaar na de dood van de auteur. En als deze niet zijn doorgegeven aan de nabestaanden...

Er zijn overigens weinig boeken die niet meer verkrijgbaar zijn. Een uitgever is verplicht het oorspronkelijke manuscript in één kluis te bewaren tot 70 jaar naar de dood van de auteur. En om even verwarring hierin te voorkomen. Die 70 jaar gaan pas in op de eerstvolgende 1 januari van het kalenderjaar. Dus de auteur die in/medio januari overlijd heeft bijna een jaar extra...

Wanneer je de auteur in kwestie kent hoef je overigens geen toestemming van de uitgever te hebben, maar is toestemming van de auteur in kwestie voldoende. Aangezien de rechten ten alle tijden bij de auteur liggen en niet bij de uitgever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Het is mij duidelijk geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve wanneer de auteur afstand gedaan heeft van zijn rechten en een overeenkomst heeft gesloten met de uitgever dat hij geen toestemming aan derden mag geven? (zodat hij niet zomaar met zijn boek naar een andere uitgever kan gaan bijvoorbeeld)

Andere antwoorden (2)

Copyright op boeken vervalt 50 jaar na de dood van de schrijver.

Toegevoegd op 06-05-2009 22:43:16
In Nederland is dat overigens zelfs 70 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat levert een leuke vraag op!
En.... Als een boek niet meer verkrijgbaar is bij boekhandel of uitgever, mag het gekopieerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Waar baseer je dat in vredesnaam op Jinx, dit heeft echt niets met de beschikbaarheid te maken. Je mag een thuiskopie maken onder bepaalde stricte voorwaarden, maar dat staat los van of een boek nog bij de boekhandel verkrijgbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Martijn Lodewijk.. Op artikel 13a van de auteurswet: Artikel 13a Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet verstaan de tijdelijke reproductie die van voorbijgaande of incidentele aard is, en die een integraal en essentieel onderdeel vormt van een technisch procédé dat wordt toegepast met als enig doel a) de doorgifte in een netwerk tussen derden door een tussenpersoon of
b) een rechtmatig gebruik van een werk mogelijk te maken, en die geen zelfstandige economische waarde bezit. http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet_01_04_2006.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar een thuiskopie is ook een rechtmatig gebruik, daarvoor hoef je echt niet te wachten tot het boek niet meer leverbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal leuk en aardig. Maar als je alleen artikel 13a neemt dan lrijg je toch echt een probleem met de rest van de auteurswet... En als auteur ken ik de 'auteurswet 1912' zeer gedetailleerd... Jouw interpretatie van artikel 13a is fout. Eén rechtmatig gebruik kun je in deze alleen hebben met toestemming van de auteur en/of uitgever. De rechten blijven verder altijd bij de auteur liggen en liggen niet bij de uitgever. De uitgever is wel verantwoordelijk voor het bewaren van deze rechten die de auteur heeft... Kortom: -1 voor je foute interpretatie!