Kun je vergeten gebeurtenissen wel onder hypnose herinneren?

Ik heb wel eens gehoord dat je dingen onder hypnose wel weet die je "normaal" vergeten bent.
Je rijd bv onderweg naar huis achter een klein rood autootje. Als ze je de volgende dag vragen wat het kenteken is weet je het niet meer. Onder hypnose zou je het echter wel weer weten. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (7)

Of je in het gegeven voorbeeld het kenteken weer ziet, weet ik niet. Maar in het algemeen kun je door hypnose terug in de tijd. 'Herinneren' is dan eigenlijk het juiste woord niet. Onder hypnose kun je weer zijn waar je was. Je rijdt weer in de auto en dat beleef je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit was het onderwerp bij bones afgelopen maandag.
ik geloof wel degelijk dat het kan.
ik ben onder hypnose geweest om iets uit het verleden op te rakelen, dat ging zo gedetailleerd dat ik geloof dat iets als een gezicht of nummer bord ook kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, heel goed zelfs... Je mind is een video-recorder en neemt meer dan alleen video en geluid op, maar alle zintuigen nemen op en wordt allemaal gezamenlijk opgeslagen... Of het zo specifiek allemaal werkt weet ik niet, je moet niet alleen het autootje gezien hebben, maar ook daadwerkelijk het nummerbord, dat weet je dus nooit van te voren, maar als je het zag en je was je er op dat moment bewust van, dan zou het heel goed kunnen dat je het niet terugkrijgt via denken of proberen te herinneren in normale waaktoestand, maar wel via hypnose... Rechercheurs en psychologen werken er wel mee, om diepe trauma´s naar boven te halen, bijvoorbeeld misbruik op zeer jonge leeftijd, door het trauma kan het helemaal niet meer herinnerd worden, maar dan toch via hypnose naar boven komen...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof wel dat dit kan, ja. Onder normale omstandigheden slaan we niet alles bewust op. Of misschien moet ik zeggen bewust niet in plaats van niet bewust, want als we echt letterlijk alles zouden onthouden dan zou ons brein dat denk ik niet aankunnen.

Maar als je dan onder hypnose gaat en je onder begeleiding 'gedwongen' wordt om dat moment terug te halen en je puur en alleen daarop te concentreren, kan ik me voorstellen dat die informatie toch ergens nog in je hoofd zit en het dan kunt reproduceren.

Sterker nog, misschien is er wel een collectief bewustzijn en onthouden we met zijn allen alle dingen die overal op aarde gebeuren? Dat gaat misschien wat ver, maar als je dan op tv ziet dat bepaalde paragnosten helpen met het oplossen van misdaden en dingen weten waar ze helemaal niet bij zijn geweest...

En er zijn zelfs mensen die onder hypnose gaan om er achter te komen wat ze hebben beleefd in vorige levens. Nou is natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dat echt gebeurd is, maar het past wel bij je vraag.

Goeie vraag trouwens, +1. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hou je de essentie van de ervaring wel vast. Maar eerlijk gezegd denk ik toch dat het door jou eigen interpretatie vervormd doorkomt. Dus helemaal een letterlijke photocopy is het niet, geloof ik niet. Werkelijkheid, realiteit is namelijk als je er goed over na denkt subjectief. Dus laat staan als je het reproduceert met welke methode dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens ibogaine....