Stel dat ik bijvoorbeeld (dat zal wel niet maar STEL) Een grote schat vind in mijn achtertuin van het huis dat ik heb gekocht (bv. goud, olie)?

Mag ik dat dan zelf houden en verkopen?

Ik weet het zal wel nooit zo zijn maar ben tog benieuwd hoe de Nederlandse wetgeving daarover oordeelt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Een schat in de tuin, bijvoorbeeld een verzameling oude munten, of iets anders kostbaars, dat zolang verborgen is geweest dat de oorspronkelijke eigenaar niet meer valt te achterhalen wordt uw eigendom. Voorwaarde is dat u de vondst in uw eigen tuin doet. Vindt u de schat buiten uw eigen grond dan bent u voor 50% eigenaar. De andere helft is voor de eigenaar van de grond waar u de vondst deed. Aangifte bij de gemeente is verplicht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je olie zou vinden heb je waarschijnlijk wel een probleem, omdat dat dan in een soort 'bel' zou zitten die zich niet aan de grenzen van je tuin houdt. (Tenzij je een hele grote tuin hebt uiteraard.)

Ik weet ook niet precies of er beperkingen zijn aan het eigenaarschap van de grond - misschien geldt dat wel alleen tot een bepaalde diepte.