Heeft een multiculturele samenleving toekomst?

Of is het gedoemd om te mislukken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (15)

In mijn visie is dit gedoemd te mislukken. Verder wil ik hier ook geen uitleg over geven...

Toegevoegd op 06-05-2009 09:09:50
De multiculturele samenleving is gedoemd te mislukken, omdat dit om aanpassing vraagt. En dit zeer zeker van de minderheidsgroepen...

En waarom zou ik als werkgever de nieuwe Marokaanse medewerker een contract in twee talen moeten geven? Het Nederlandse contract moet vanuit overheidswegen ook aangeboden worden in het Marokaans. Op deze manier is een multiculturele samenleving al gedoemd te mislukken. Als ik om deze reden een Marokaan uitsluit in een sollicitatieprocedure dan heb ik weer een ander probleem. Want dan is het discriminatie op grond van afkomst...

Een multiculturele samenleving is prima als er ook aanpassingsvermogen is van de minderheden. En dit moet niet alleen van de Nederlanders afkomen...

En noem mij dan maar racistisch. Het zijn alleen wel de feiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 niet vanwege je menig maar het niet uit willen leggen. Zeg dan niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw... Zoveel minnetjes in zo'n korte tijd heb ik nog nooit gehad...
AWM
14 jaar geleden
Als je het op prijs stelt, kúnnen we er een gewoonte van maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dat is typisch kenmerkend voor racisme. altijd maar roepen en schreeuwen maar inhoudelijke argumentatie hoef je niet verwachten
Een gedeeltelijke multiculturele samenleving zal niet anders kunnen voor alle partijen. Er zijn steden waar de allochtonen, vooral van noordafrikaanse afkomst , de grootste minderheid vormen tot ongeveer 25 %. Wat stel je vast : een getto vorming met een voortdurende opschuiving van de habitat voor de andere minderhedenvan de derde migratiegolf.(oost-europa ea)het is en het zal één van de pijnpunten worden van de 21 ste eeuw.Zeker in grootsteden als Parijs en zijn banlieues heeft men de problematiek gewoon laten ophopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet, en niet specifiek om de multiculturele samenleving maar om de samenleving in zijn geheel.
We kunnen gewoonweg niet samenleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is altijd al multicultureel geweest, ook toen het nog geen eens Nederland heette dus dat is niet zo'n probleem.

De vraag is of de nieuwe mix met de arabisch cultuur zal werken.

Ik krijg sterk het gevoel dat de wil om zichzelf aan te passen bij de autochtone Nederlander op is. Dan praat ik over de gemiddelde Nederlander, geeneens over Wilderianen.

Het zou er dus op neer kunnen komen of de personen met de arabische cultuur er af-en-toe wat water bij de wijn zouden willen doen. Ik heb echter eerder het idee dat deze zich steeds meer en meer on-socialer en extremer aan het opstellen zijn. Maar dat kan ik niet objectief aantonen, dat is een gevoel. Wellicht een beetje de het type allochtoon "meiden van Hallal"?

De tijd zal het leren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een niet-multiculturele samenleving onmogelijk is. Of het moet een heel eng autoritair regime worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we geen keuze hebben. De samenleving IS multicultureel en zal altijd zo blijven, tenzij er weer een soort Hitler opstaat en iedereen die niet aan zijn 'maatstaven' voldoet uit de weg ruimt. Lijkt me dat we daar met zijn allen niet nog eens intrappen.
Dus nogmaals: we hebben geen keuze en zullen op een of andere manier met elkaar zien samen te leven. Misschien komt er wel eens een burgeroorlog van of iets dergelijks, maar dat gaat ook wel weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies wat ik wou zeggen alleen dan beter verwoord. +
Jazeker heeft dat zin! Hoe meer multi culturele mensen hoe meer vreugde en liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de immigranten zich nou gewoon een beetje zouden aanpassen, dan zou het makkelijk kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
immigranten en allochtonen hebben verschillende betekenissen.
De wereld wordt een mondiale samenleving, hoe multicultureel wil je het hebben... Dus jazeker, het IS de nabije toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanpassing heeft zijn tijd nodig. Nederland is niets meer en niets minder dan een samenraapsel van multiculturen: dat was al zo, dat is nog steeds zo.
En zelfs binnen Nederland zie je verschil: zo zijn Friezen anders dan Brabanders (even heel erg generaliseren). Elke samenleving heeft toekomst, zolang we met zijn allen maar bereid zijn eraan te werken en niet uit angst voor het onbekende iedereen die 'anders' is veroordeelt en 'vooroordeelt'. Ik doe mijn best in elk geval om iedereen met open vizier te benaderen en te beoordelen op zijn of haar menszijn, ongeacht geloof, huidskleur of wat dan ook. En het werkt ook nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een multi-culti samenleving heeft zeker toekomst!
Daarbij is het niet zo dat we, althans in mijn beleving, een keus hebben. Volgens meerdere studies, ondermeer door de Erasmus Universiteit Rotterdam, blijkt dat het aantal allochtonen in 2030 zal toenemen tot 20%. (Was eind vorige eeuw 8%).

Ik ben van oorsprong positief gestemd, en heb het idee dat als je open staat voor je medemens, ongeacht ras of geloof, je een mooi leven kan hebben in dit rijke land!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerder gezegd: we zijn het altijd al geweest. Het zal ook altijd zo blijven. Problemen zullen er zijn, zeker, en die lossen we ook wel op weer. Soms gaat het voor sommigen te snel, die moeten we meenemen, voor sommigen kan het niet hard genoeg, die moeten we wat afremmen. Tijd geeft het altijd nodig. Wat wij nu normaal vinden was het voor onze opa's en oma's niet, buitenlanders waren allemaal eng. Dat vinden we nu niet meer van allemaal, maar van een paar wel. Laat ik dat nou vooruitgang noemen:)

Als je een eeuw vooruit kon kijken zou iedereen verbaasd zijn. Niet dat ik alleen maar positief ben, dan vinden we wel weer andere criteria om iets tegen bepaalde groepen te hebben.....
Je herkent de tijd niet aan zijn oplossingen, denk ik, maar aan de problemen die ervaren worden. Dat kan welzeker vooruitgang zijn, als zou je het soms niet zeggen.

Voorbeeld: 150 jaar geleden liet je het heus wel uit je hoofd om midden in de nacht in een stadscentrum rond te gaan lopen. Nu ervaren we het als een probleem dat soms iemand slachtoffer ergens van is. Toen niet. Dat was normaal en de persoon was onvoorzichtig. Dus zijn deze nu gevoelde problemen eigenlijk een soort vooruitgang:)

Zo is het ook met de multiculturele vooruitgang. Er komt een tijd dat we zeggen 'raar he, dat was toen zo...'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof erin dat mensen uiteindelijk erg flexibel zijn, maar ook tijd nodig hebben voor gewenning aan nieuwe of veranderende situaties. Ik denk wel dat multiculti een paar generaties de tijd nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach het kan nooit kwaad, er zijn ook niet-Nederlandse bedrijven die hier werkgelegenheid bieden.
maar ja wat maakt het uit. de enige reden waardoor het geen toekomst zou hebben is door die paar betweters
(zowel allochtoon als autochtoon) die al een reeks van vooroordelen hebben klaar liggen.
maar ja mijn motto is "share the knowledge" oftewel deel de kennis en dan bedoel ik niet op basis van culturele eigenschappen maar op individuele eigenschappen.

ieder mens is uniek mocht je dat nog niet doorhebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker wel. Het voegt iets toe, een andere en ruimere manier van denken en niet alles is zo negatief als het lijkt.

Generatie na generatie zal het steeds makkelijker worden voor beide. De nieuwe generaties worden hier geboren, zowel autochtoon en allochtoon (wat een rotwoorden ^^) en weten niet beter dan met elkaar samen te leven. We kunnen wel blijven kijken naar de negatieve kanten, maar laten we vooral de positieve belichten want die zijn er veel meer naar mijn mening.