Stammen krokodillen en hagedissen van de dinosaurus af?

Als je ze met een bepaalde setting fotografeert, kan het net een prehistorisch monster zijn.

Ben benieuwd of ze van de 'dino' afstammen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
12.1K

Het beste antwoord

Die kans lijkt me vrij groot. De krokodil is trouwens één van de weinige dieren die gedurende de eeuwen nauwelijks verandert is. Al in de tijd van de dino's leefde er een grote krokodillensoort, de Deinosuchus hatcheri
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Deinosuchus).

Wist jij trouwens dat ook de vogels van de dinosaurus afstammen?
Zie onderstaande link over de Archeopteryx.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit, ja, dat wist ik wel (ik gebruik dit woord wel eens met galgje, puur om mensen te pesten). Tikfoutje. Maar bedankt.

Andere antwoorden (3)

Even een aanvulling op het vorige: er leefden inderdaad al gelijksoortige dieren in die tijd. Ze stammen er dus wellicht niet vanaf, maar leefden er wel naast. Hierbij is het logisch dat de dieren wel doorgeëvolueerd zijn en we niet de huis-en-tuinkrokodil naast de dino's zagen leven.

Toch heeft een deel van de hagedissen een dino-uiterlijk. De waarheid zit in het midden denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krokodillen en haaien zijn twee soorten dieren die al heel lang (in termen van miljoenen jaren, niet in termen van eeuwen) nauwelijks evolutionair verandert zijn. In die optiek stammen krokodillen inderdaad van de dinosaurus af, ze zouden zeer goed een gemeenschappelijke voorvader-soort kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zijn het geen afstammelingen, ten eerste krokodillen leefden al voor de dino's, en krokodillen zijn reptielen, en dino's zijn hagedissen. dinosaurus betekent: verschrikkelijke hagedis