Wat is een goeie spotters plaats bij één van de Schiphol banen?

voor morgen. 16-8-10

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

De spottersplaats bij de Polderbaan.
Vanaf een paar meter zie je de vliegtuigen hier komen en gaan, zeker in deze drukke periode van het jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Polderbaan en de Buitenveldertbaan zijn twee van de in totaal vijf start -en landingsbanen van Schiphol. Van de twee banen wordt de Polderbaan verhoudingsgewijs het meeste gebruikt. Langs deze baan heeft u dus de meeste kans om vliegtuigen te zien starten of landen. De Polderbaan wordt (afhankelijk van windrichting en windsterkte; vliegtuigen starten en landen tegen de wind in) gebruikt voor starts in noordelijke richting of landingen in zuidelijke richting. De Buitenveldertbaan wordt gebruikt voor starts in oostelijke richting en landingen in westelijke richting.

De spottersplaats bij de Polderbaan bevindt zich aan het einde van de IJweg aan de westzijde van de start- en landingsbaan. Als u beschikt over een navigatiesysteem kunt u de postcode 2141 CN (Vijfhuizen) aanhouden.

De spottersplaats bij de Buitenveldertbaan bevindt zich in Schiphol Oost, te bereiken via de N231/Schipholdijk. In uw navigatiesysteem gebruikt u de postcode 1118 EL (Schiphol).

Voor een afbeelding van de spotlocaties kun je op onderstaande link klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de windrichting morgen hetzelfde is als vandaag, starten ze van de Polderbaan, en landen ze op de Kaagbaan.
Juist omdat er nogal harde wind is, zullen ze minder afwijken van de banen, waar de vliegtuigen met de snoeten in de wind kunnen starten/landen : een beetje zijwind is niet erg, maar windkracht 6/7 is een beetje veel....
Zowel bij de Kaagbaan als bij de Polderbaan zijn mooie spottersplaatsen ingericht, hoewel je langs het hek in het verlengde van de Kaagbaan ook goed kan kijken : ze vliegen dan vlak over je hoofd, je ziet ze aankomen, en kan ze nakijken hoe ze landen en afbuigen aan het einde van de baan - dit kan langs de weg Aalsmeer/Hoofddorp (N201, geloof ik, maar ben niet zeker)