Het is de periode dat er vallende sterren te zien zijn. Waarom elk jaar juist in deze periode?

'De tranen van Laurentius' worden ze genoemd.
Wat is de oorzaak van het feit dat dit in deze periode te zien zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze week, met een hoogtepunt in de nacht van 12 op 13 augustus. Je moet dan in noordoostelijke richting kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke tip! Ik ga kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet dan richting de w kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha,ook t journaal gekeken.

Het beste antwoord

Dat heeft alles te maken met de kometen die in onze Melkweg rondzoeven, ze draaien in elliptische banen rond in ons zonnestelsel (elliptische banen zijn uitgerekte cirkels). In de baan waarin de komeet gaat laat hij altijd wat 'stof' over. Elke keer als de aarde door zo'n baan gaat zal hij dus door dat stof heengaan, dat verbrand in de dampkring en dan zie je een 'vallende ster' wat dus eigenlijk niks meer is in dat geval dan een beetje stof.

De aarde gaat in vaste perioden door zo'n baan heen, daardoor kun je dat prima voorspellen. het kunnen tijdsperioden zijn van 70 jaar, maar ook van één jaar. het hangt er maar vanaf welke baan het is.

Toegevoegd na 1 minuut:
leuk om te weten is dat er elk jaar tonnen aan buitenaards stof op de aarde terrecht komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je was me net voor  -  +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dan! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Soms, als de komeet kort geleden in het pad van de aarde is gekomen ( bijvoorbeeld de komeet kruiste de baan waar een jaar later de aarde door trekt ) kunnen de stofjes groter zijn en zien we "vuurbollen" . Dit zijn de heel heldere meteoren , afkomstig van grotere deeltjes komeet. Dit gebeurde in de vroege ochtend van 17 November 1998 en het was een adembenemend gezicht . Ergens in 2033 is er nog een "meteorenstorm " te verwachten met waarschijnlijk een maximum van duizenden meteoren per uur. Deze meteorenstorm komt van de meteorenzwerm Leoniden. Ik hoop het nog mee te gaan maken !

Andere antwoorden (1)

Rond de zon draaien niet alleen planeten, maar ook kometen. Die kometen, vaak treffend omschreven als "vuile sneeuwballen" omdat ze een mengsel zijn van steen en ijs, smelten gedeeltelijk wanneer ze in de buurt van de zon komen. Daarbij komt veel gruis vrij, en wij zien (met wat geluk) een mooie komeetstaart.

Veel van dat gruis blijft in ongeveer dezelfde baan als de komeet, maar het verspreidt zich langzaam.

Na verloop van een paar miljoen jaar is de hele komeetbaan gevuld met gruis. Dat gruis draait dan in dezelfde baan als de komeet rond de zon.

De aarde draait ook rond de zon, één rondje per jaar.

Daarbij is het mogelijk, dat de aarde op een gegeven moment door de baan van de komeet heen gaat. De komeet zelf is dan heel ergens anders in zijn baan, dus die treft ons niet. Maar het gruis, dat zich over de hele komeetbaan heeft verspreid, komen we wel tegen.

Dat gruis komt met enorme snelheden in onze atmosfeer terecht. Door de wrijving met de bovenste luchtlagen gloeit het gruis zo fel op, dat wij een lichtpuntje zien dat een lichtspoor (geïoniseerde lucht) achterlaat.

Wij noemen dat een vallende ster.

We zien die vallende sterren dus in de periode waarin de aarde de baan van een komeet kruist. Er zijn meerdere kometen, dus er zijn meerdere perioden per jaar waarin wij extra veel vallende sterren kunnen zien.

De ene komeet heeft meer gruis verspreid dan de andere, en de ene komeetbaan kruist directer de aardbaan dan de andere - soms is het meer een "schampschot". Door die verschillen is de ene sterrenregen (zo heet zo'n periode met veel vallende sterren) intenser dan de andere.

Toegevoegd na 18 minuten:

Ik heb een plaatje toegevoegd. In het plaatje zie je de baan van de aarde (de kleine cirkel in het midden), die in dit geval twee keer per jaar de baan van de komeet kruist.

Veel komeetbanen zijn een beetje "gekanteld", waardoor de aarde maar één keer per jaar de baan van die komeet kruist.

Het gruis dat de staart van de komeet vormt, wordt weggeblazen. Het overige gruis, waar ik het hierboven over had, blijft rondhangen in de buurt van de baan van de komeet - dat is de ellips in het plaatje.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed +