Waarom hebben paarden (die toeristen in zo'n koets trekken) altijd ooglappen op ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

zodat ze rechtuit moeten kijken en niet afgeleid worden door hetgeen naast hen gebeurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kunnen ze niet naar links en rechts het publiek/menigte inkijken en worden ze niet afgeleid door wat daar gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan worden ze niet afgeleid door de mensen om hun heen.
Ze worden nu gedwongen om recht uit te kijken.
En nergens anders mee bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gegeven antwoorden zijn goed hoor. Maar de ooglappen, worden oogkleppen genoemd.
Vandaar ook het gezegde als iemand iets niet kon vinden: Hij/zij had zeker z''n oogkleppen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oogkleppen hebben twee functies. A. dat het paard alleen rechtuit kan kijken en B. Dat het omdat het alleen rechtuit kan kijken niet kan schrikken van zaken die naast hem gebeuren. Een schrikreactie kan het paard op hol doen slaan. Niet lekker voor het paard en niet lekker voor jouw als je in de koets zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan worden ze niet afgeleid door het geen dat om hun heen gebeurt.(bv: verkeer etc)