Wat te doen bij een padstelling tussen twee fabrikanten die naar elkaar wijzen?

Even de situatie uitleggen:
Ik heb een nokia N97 mini toestel. Nu draait hier de gratis navigatie software op van Ovi Maps. Deze nav. kan dus spraakbegeleiding hebben.

Nu heb ik een autoradio op bluetooth. Deze kan ik prima pairen met mijn mobiel en werkt uitstekend op het bellen.
Maar als de navigatiebegeleiding wat uitspreekt, dan schakelt de radio om naar bluetooth op het protocol A2DP. Echter wanneer ik wat hoor door de speakers van de radio, dan is de meer de dan helft van de tekst al voorbij.

De autoradio is helaas van een type onbekend en geen fabrikant achterban.
Dus ik rapporteer dit probleem bij Nokia. Zij zeggen dit:

"
Helaas is uw carkit geen Nokia apparaat , wij bezitten geen informatie over de werking en hoe het apparaat vervaardigd is....
...Eender welk merk van bluetooth apparaten die claimen compatibel te zijn met verschillende merken van toestellen, moeten niet alleen weten “welke” modellen, maar ook welke “softwareversie” hiervan zij getest hebben...
...Het best neemt u hiervoor contact op met de fabrikant van dit produkt .
"

Bovendien heeft de site van bijvoorbeeld pioneer wel een lijst, maar niet voor de functie van navigatiestem of muziek:
http://www.pioneer.nl/files/eur/Car/DEH-AVH-xxxxBT_Compatibility_Matrix.pdf

In mijn optiek mag nokia ook een lijst hebben met compatibel autoradio's.
Bovendien is bluetooth en dan ook A2DP een afgesproken protocol.

Wat te doen als twee fabrikanten naar elkaar verwijzen voor het probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

zo te lezen kon je maar 1 fabrikant achterhalen, dus is het verhaal niet zoals je samenvat. Ik denk dat je met een nokia carkit inderdaad betere prestaties hebt, bovendien valt dan niet steeds je muziek weg. Indien het probleem WEL bij nokia ligt, succes ermee, want die gaan nooit toegeven dat ze fout zitten. Eventueel kun je op het tweakersforum kijken voor een oplossing. got.tweakers.net
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou in dit geval zelf uitzoeken welk toestel het probleem veroorzaakt zodat je gefundeerd kunt aantonen dat de oorzaak in dat betreffende apparaat zit. Kun je de Nokia N97 bijvoorbeeld niet bij een vriend of buurman in de auto uitproberen? Als het daar wel vlekkeloos werkt is het de radio, merk je ook daar de vertraging dan is het je nokia.

Ook kun je nog testen of bijvoorbeeld een Iphone deze vertraging heeft als je deze via Bluetooth aansluit.

Mijn auto heeft een ingebouwde Bluetooth ontvanger, maar kan daarmee niet automatisch met alle BT telefoons omgaan. Ik heb daarvoor een toestel moeten kopen die door de autofabrikant gecertificeerd is. Een nieuwe Nokia met BT die ik voor mij vrouw kocht krijg ik er niet mee aan de praat tenzij ik een software-update laat uitvoeren.

Kun je als alternatief de telefoon niet bedraad aan de radio aansluiten, bijvoorbeeld via de oortelefoon uitgang?
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu 'voorlopig' ook mijn oplossing. Ik heb gemerkt dat als ik een audiokabel gebruik de navigatie wel goed werkt. Nadeel is natuurlijk dat ik mijn radio op AUX moet zetten. Dus geen muziek.
Ik kan dus kiezen als het autorijden te moeilijk wordt met de weg vinden ik de radio kan omzetten. Ook merk ik dat het bellen wel gewoon over de bluetooth blijft werken. Dus kennelijk heeft nokia een prioriteit voorkeur ingebouwd. Ik heb of ken helaas geen andere radio's of andere toestellen. Ik heb wel nog een simpele bluetooth speaker, maar die ondersteund geen A2DP. Hierop werkt het wel goed, maar ik denk dat het toestel dan een ander protocol gebruik. Ik heb op dit forum gelezen dat de problemen pas gekomen zijn vanaf een bepaalde ovi maps versie. Daarvoor gebruikt ovi maps nog een oud HSP protocol (headset protocol). http://discussions.europe.nokia.com/t5/Maps-Navigation-and-GPS/Maps-3-03-N97-and-bluetooth-Car-Kit/td-p/625556 Dit heb ik als reactie ook teruggekoppeld. Daar heb ik nog geen bericht van gekregen.
paulus811
13 jaar geleden
Een Nokia N97 heeft een interne FM radio en MP3 mogelijkheid. Bedraad aangesloten met de autoradio op AUX lijkt me dat wel gaan werken samen met navi. Beetje vreemde oplossing misschien, maar als het werkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb die oplossing altijd maar genegeerd, omdat ik dan ook de microfoon functie kwijt zou zijn om te bellen. Maar toen dacht ik opeens aan een mogelijke prioriteit binnen de telefoon. En kan ik de kabel losmaken als ik wordt gebeld. Gelukkig hoefde dit niet tijdens het testen. Ja voorlopig werkt het en ben ik nu Nokia aan het kietelen. Om in ieder geval het probleem te rapporteren, misschien dat bij een volgende release iets aan gedaan wordt.