hoe worden edelstenen bewerkt zodat ze zo mooi glad worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.8K

Antwoorden (5)

In een zogenaamde slijptrommel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Splijten, daarna lang slijpen en polijsten!

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk kunnen de grovere stukken (De ronde stukken kristal) ook grof afgerond worden in een slijptrommel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bewerken van edelstenen

Zo'n ruwe mineraal kan mooi zijn, maar heel veel mensen vinden het toch mooier als een steen geslepen is. Hieronder wordt verteld hoe dat in zijn werk gaat.

Slijpen, een nauwkeurig werkje!
Natuurlijk is je edelsteen niet meteen helemaal geweldig. Hij zal er nog niet mooi glad uitzien, en zal waarschijnlijk nog niet echt een mooie vorm hebben. Voor je edelsteen er zo uit komt te zien als in sieraden zul je eerst nog het nodige moeten doen.

Natuurlijk wil je omdat edelstenen vrij kostbaar zijn niet je hele diamant verslijpen. Je kunt het beste als je niet je hele diamant wilt verspillen het door een vakman laten doen.

Als eest gaat een slijper de edelsteen nauwkeurig onderzoeken. Dit doet hij om te bepalen wat de geschiktste vorm en afmeting zijn voor de uiteindelijk edelsteen. Het ruwe materiaal wordt dan met een diamantzaag, die gekoeld wordt met water, in de vereiste delen gezaagd. Daarna geeft de edelsteenslijper de steen ongeveer de juiste omtrek en vorm. Vervolgens wordt met een goniometer (hoekmeter) de onderlinge hoeken gemeten van de oppervlakken in het kristal. De ruw gevormde edelsteen wordt dan verder geslepen op een draaiende, metalen schijf die ingesmeerd is met een slijpmiddel, tot de uiteindelijke vorm bereikt is.

Slijpvormen en facetten
Edelstenen kun je natuurlijk in allerlei vormen en gestalten slijpen. De meeste edelstenen worden ten eerste geslepen omdat ze er mooier te worden, maar ook wordt er doordat er bepaalde vormen in geslepen worden veel meer licht weerkaatst en glinstert en schittert de edelsteen mooier. Meer hierover kun je lezen onder het kopje 'Edelstenen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een trommeltje. Dat is een soort mini-betonmolentje dat ronddraaid en waarin slijppoeder, een soort fijn zand zit. Daar doe je de edelsteentjes bij, en door daar heel lang aan te draaien (handig als je er een met motortje hebt, anders daai je je het schompes) worden ze mooi glad.

Wil je een gladde platte kant, dan zul je de steen eerst moeten doorzagen (lukt niet met een gewoon zaagje trouwens), en dan de gesneden kant hel lang schuren en polijsten op een glad oppervlak, ook met behulp van - steeds fijner wordend - slijppoeder, dat op het laatst zo fijn moet zijn dat je kunt spreken van polijsten (met krijt bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diamanten, saffieren , robijnen en andere edelstenen worden met de hand door echte professionals geslepen.
Ze worden weliswaar ingeklemd in een houder , maar het facetslijpen gebeurt door zeer kundige handwerkers M/V
die dit volledig uit de hand doen, ik ben hier veelvuldig en recentelijk nog getuige van geweest en heb met grote bewondering gekeken hoe zij, alleen werkend met een klem en een aanslag, die uit de pols de vele exacte positie van de vele facetten slepen op de juiste hoek en diepte, zodat de inwendige reflectie en lichtbreking van de diamant een lichtshow maken die zijn weerga niet kent.
Ik was te gast bij de grootste diamant- en edelsteenslijperij ter wereld in Thailand en heb me uitvoerig laten informeren.
Omdat ik speciaal uitgenodigd was, kreeg ik niet de koper-toer, maar de insider-begeleiding, waardoor ik met de wetenschappers kon overleggen en hen veel heb kunnen vragen en enorm veel bijgeleerd.
Van trommels etc. wordt voor edelstenen geen gebruik gemaakt, die zijn dat te hard en te kostbaar voor.
Ook demonstreerden ze me het effect tussen goed geslepen loepzuivere stenen en slecht geslepene.
Het slijpen is allesbepalend als de steen zelf goed is.
Ik verbaasde mij over de snelheid van het slijpen, een kundige slijper werkt nauwkeuriger en is zeker 10-50X sneller dan een computergestuurde slijpmachine, Op het oog toleranties halen bi9nnen 1/100mm is toch wel een hele prestatie.
De foto's met klemmen kloppen wel voor Antwerpen en Amsterdam, het vakmanschap wat ik in Chiang Mai, Bangkok, Pattaya tegengekomen ben, doet het puur mechanische slijpwerk in Amsterdam en Antwerpen verbleken.
Je ziet de verschillen tussen echt handgeslepen en machinegeslepen stenen duidelijk, de eerste stenen leven
en hebben meer "persoonlijkheid 'dan de mechanisch, computergeslepen stenen, de vaardige hand is in dit opzicht niet te kloppen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De door het slijpen ontstane oneffenheden en krasjes zijn kleiner dan de golflengten van het licht, waardoor de stenen spiegelglad lijken.
Zeer nauwkeurig gepolijste stenen hebben beschadigingen van 1/10 van de golflengte van groen licht, dus 55 nM en kleiner.