Hoe krijg ik mijn konijn zindelijk?

Ons nieuwe konijn van een jaar, plaste vooral in een hoek. Maar poepen doet ze overal. Nu had ik een konijnentoilet gekocht, en deed daar zaagsel in, en toen deed ze het vooral daarin. Nu heb ik stro in de rest van het hok (eerst ook zaagsel), en de eerste week ging dat heel goed. Maar sinds ze afgelopen weekend gelogeerd heeft, doet ze niks meer in het konijnentoilet. Ze poept zelfs ook op haar hooi, wat ze moet eten. Het zaagsel heeft wel buiten gelegen en ruikt nu wat zurig, maar ik kan me niet voorstellen dat het daardoor komt. Weet iemand hier iets van? En hoe krijg ik haar weer dat konijnentoilet op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Door stress kan een konijn de goede zindelijke gewoontes verliezen. De stress kan veroorzaakt zijn door ineens minder of meer speeltijd dan normaal, gasten in huis, een nieuw huisdier, verplaatsing van de kooi, nieuwe meubelen, etc. Het kan zelfs een incidentele gebeurtenis zijn zoals het schrikken van een onverwacht geluid wanneer het konijn in de kooi is, zodat het dier het geluid gaat associëren met de kooi. Wat ook de reden is, het voelt zich onzeker en probeert zelfvertrouwen op te bouwen door "handtekening te onderstrepen" (handtekening betekent: zijn keutels in de kooi, onderstrepen de plasjes naast de kooi).

Tenzij het een stress is die beëindigd kan worden, is uitzoeken wat de oorzaak is meestal niet relevant. De belangrijkste factor is niet wat er de eerste keer gebeurd is, maar de gewoonte die er uitgegroeid is. Het plast vandaag buiten de bak omdat het dat gisteren ook deed. Veel mensen ondernemen geen actie tijdens de eerste paar keer, vooral niet bij een konijn dat de bak altijd goed gebruikt heeft. Ze denken dat het een foutje is dat even snel zal verdwijnen als het begonnen is. Maar de slechte gewoonte heeft nu de tijd om verankerd te raken. Tijdens de derde dag is de gewoonte erin geslopen, het corrigeren van de oorzaak van het probleem zal het probleem zelf niet meer oplossen. Hoe kan het probleem wel opgelost worden? De gewone dingen: de bevestigingen, prijzen, belonen, waakzame oplettendheid tijdens het spelen.

Vervolg onder 'reacties'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt een hoop gedult nodig en een hoop tijd in het begin. Sommige konijnen begrijpen het vanzelf na een paar dagen.
Ik heb zelf 2 konijnen van 3 maanden oud. 1 doet het op de wc en de andere snapt het niet.
Konijnen keutelen overal om hun territorium af te bakenen.
Maar dit hoeven ze niet blijven te doen.
Wat je kunt doen is beginnen met een schoonhok en het toiletje plaatsen waar ze het meest plassen en keutelen.
Als ze het ernaast doen, moet je ervoor zorgen dat je elke keutel in het konijnen toilet gooit. En dat wanneer ze erop gaan een beloning van je krijgen (konijnsnoep) of een stukje ijsberg sla.