Hoe komt het dat ik in een "nieuwe" supermarkt ineens veel minder aan het besteden ben ?

Ik deed mijn boodschappen altijd bij "winkel 1" en steevast kwam ik thuis met kant en klaarmaaltijden, luxe toetjes, dure chocola , vers gedraaide spaghetti en dure voorgesneden groenten en fruit.

Nu heb ik de "winkel 2" ontdekt , ga daar voortaan boodschappen doen en zowaar , ik kom alleen thuis met de boodschappen op mijn boodschappen lijstje.

Terwijl "winkel 2" nog véél groter en uitgebreider is dan "winkel 1". Ze hebben werkelijk álles . Maar ik kijk wel maar koop geen "overbodige " dingen meer .

Sterker nog , ik zie ook de meeste andere klanten in de "winkel 2" met veel minder vol beladen karretjes afrekenen dan in "winkel 1".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL :-) . Nu wordt het interessant voor antwoorders welke winkel ik met "winkel 1 " en " winkel 2" bedoel :-)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Mijn ervaring is anders: wij hebben hier in Groningen een "winkel 2, een grote", met een assortiment, waar je van gaat watertanden. Ik koop bij deze "winkel 2" altijd veel meer dan gepland en juist de dingen, die jij nu noemt. Luxe artikelen, terwijl ik eigenlijk alleen maar kwam voor een halfje wit en een pak melk bij wijze van spreken. Ik winkel trouwens nooit met boodschappenlijstje. Misschien is dat wel het probleem. Jij doet dat wel, maar deed je dat voorheen ook al, of ben je tegenwoordig gewoon bewuster gaan leven en winkelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe inderdaad mijn best om nu "minder uitbundig " te winkelen. In de loop der jaren is het voor mij steeds moeilijker geworden om mij niet te laten verlokken door het "luxe " boodschappen doen. Ik wil terug naar de gewone boodschappen . Ik heb het gevoel een beetje "verslaafd "te zijn geweest aan luxe produkten . Boodschappen doen werd een beetje "kicken" op luxe. Vooral bij winkel 1 heb ik daar last van . Winkel 2 is voor mij een nieuwe start en ik probeer ook daadwerkelijk te "besparen " wat ze ook in hun advertenties aanprijzen. Tot nu toe lukt dat verbazend goed. Daarom stel ik de vraag om te weten te komen of anderen daar ook ervaring mee hebben. Nee vroeger inderdaad geen boodschappenlijstje. Ik wil € 3 per dag besparen aan boodschappen ( luxe overbodige artikelen ) . Ik denk dat dit mij wel gaat lukken.

Antwoorden (5)

Een reden kan zijn, dat de indeling anders is en je wordt minder gelokt om extra spullen te kopen. (vergeet niet dat elk artikel op een bepaalde hoogte moet staan, zodat de juiste bezoekers het opmerken en meenemen). Aan de indeling zijn tal van onderzoeken gedaan.

Bovendien is "winkel 2" misschien gewoon goedkoper en betaal je uiteindelijk ook minder !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deel deze mening van Fargh
Ik denk door 2 dingen.
Doordat je in "winkel 1" helemaal je weg wist, meer op de automatische piloot loopt en dan ook sneller andere aankopen doet dan op je lijstje staat. In een 'vreemde' supermarkt ben je meer specifiek aan het zoeken naar de spullen op je lijstje.

En ik denk dat "winkel 1" een ster is in het op de juiste plek neerzetten en etaleren van hun artikelen, zodat je gestimuleerd wordt om extra dingen te kopen. De hele sfeer is er ook naar, muziekje, geuren, verlichting. Daar wordt veel aandacht aan besteed in deze winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je over een tijdje bij "winkel 2" hetzelfde koopgedrag gaat vertonen als voorheen bij "winkel 1". Je leert daar ook weer de producten kennen zodat het op zeker moment weer vanzelfsprekend wordt ze in je kar te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het ook maar de reden is dat ik mij niet thuis voel in die andere zaak
vooral omdat ik naar alles moet zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou het kunnen zijn, het je niet helemaal thuis voelen , een beetje onwennig . Ik ben benieuwd of het nieuwe koopgedrag blijvend is .
"Winkel 2" in Den Haag waar ik altijd ga is geen aantrekkelijke winkel. Ziet er slordig uit, personeel is niks, en het assortiment is ook niet aantrekkelijk. Als de winkel er zo uitziet kom je minder in de verleiding denk ik.