Hoe kom je erachter of je een Delayed sleep phase syndroom (DSPS) hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Doordat een arts deze diagnose stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts gaan en deze verwijst je door voor verder onderzoek..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ben je een avondmens, of heb je DSPS?
Het gebrek aan besef van deze stoornis draagt bij aan de moeilijkheden die DSPS patiënten dagelijks ervaren. Meestal worden patiënten jarenlang als lui en maatschappelijk ongedisciplineerd gezien, voordat de diagnose DSPS eindelijk wordt gesteld. Ook ouders worden erop afgerekend dat ze hun kinderen geen acceptabele slaappatronen meegeven.

Scholen en bedrijven tolereren maar zeer zelden dat scholieren of werknemers te laat komen, of slaperig zijn tijdens de les of het werk, of af en toe zelfs helemaal niet aanwezig zijn, en beschouwen betrokkenen niet als mensen met een chronische aandoening.

Had ik daar maar eerder van gehoord.
Dan had ik tenminste een behoorlijke verklaring gehad voor het feit dat ik altijd te laat kwam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is moeilijk te diagnostiseren en ook moeilijk te behandelen, maar je kunt je door jouw huisarts
laten doorverwijzen naar een centrum voor slaaponderzoek.