Naar Jaffna reizen met of zonder toestemming ?

Beste Allemaal

In december gaan we voor de tiende keer naar Sri Lanka en hebben al heel veel gezien.
We willen deze keer graag Jaffna bezoeken.
Weet iemand of dat kan met of zonder toestemming.
Afgelopen keer hebben we de de oostkust bezocht erg indrukwekkend en een aanrader veel gezien ook de schade van de burgeroorlog.
We kijken er weer naar uit om vier weken in Hikkaduwa te verblijven

Mariecristien van de Kaa

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Sri Lanka wordt regelmatig opgeschrikt door geweld door Tamil Tijgers. De aanslagen kostten inmiddels duizenden burgers het leven. Op en rond het Jaffna-schiereiland gaan de gevechten tussen het Srilankaanse leger en de Tamil Tijgers onverminderd door.
Het reizen naar het Jaffna-schiereiland, het centrale noorden en de Eastern Province, inclusief de steden Trincomalee en Batticaloa, wordt dan ook ten sterkste ontraden. Algemeen advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken aan toeristen is: beperk het verblijf in Colombo, blijf uit de buurt van grote gebouwen, vermijd grote menigten en volg het advies van de touroperators. Groepsreizen zijn aan te bevelen boven individuele reizen. Het wordt ontraden foto's en video-opnamen te maken van politieagenten, militairen en militaire installaties. Aangeraden wordt bij reizen binnen Sri Lanka gebruik te maken van privévervoer (met chauffeur, van betrouwbare reisbureaus), en niet van het openbaar vervoer (treinen, bussen).
Check op http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/Reisadviezen/Reisadviezen_alfabetisch/S/Sri_Lanka voor welke gebieden een negatief reisadvies geldt. Op dit moment staat er het volgende:
Alle niet-essentiële reizen naar het Noorden van Sri Lanka worden ontraden. Dat betreft alle gebieden ten noorden van de A12, die Puttalam in het westen verbindt met Trincomalee in het oosten. In het noorden is men bezig met het ontruimen van mijnen en ander wapentuig.

Indien u toch over land naar Jaffna wilt reizen via de A9 dan dient u te weten dat buitenlandse toeristen vooraf toestemming aan moeten vragen bij het Sri Lankaanse Ministerie van Defensie (+94112430860 voor verdere informatie)

Extra waakzaamheid wordt geadviseerd bij bezoeken aan gebieden in het oosten: Trincomalee Town, inclusief de A6 verbinding met Trincomalee; Block One of Yala National park; gebieden in het Amapara district ten zuiden van de A4, inclusief Arugam Bay; gebieden in het district Ampara, ten westen van de A25 en A27. Ook geldt dit voor de landengte richting Kapitiya ten westen van Puttalam.
Amadea