Waarom hebben wielrenners soms plakkertjes op hun neus of propjes in hun neus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
15.2K

Antwoorden (3)

Dat houdt hun neus open en krijgen ze meer zuurstof binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee van de pleister (Breathe Right) is dat ze hun werk doen door het openen van de neuskanalen. Dit zou resulteren in een betere sportprestatie, betere neusademhaling, een betere hart / long efficiency en het geeft lucht bij een verstopte neus.
Het effect van die pleister is onderzocht aan de Illinious State University in 1996 bij 5 wielrenners die grote inspanning leverden. Ze moesten fietsen met de pleister, met een placebo pleister en zonder pleister. Tijdens de inspanning werden het zuurstofgehalte en de ademhalingsfrequentie gemeten. Bij alle drie de onderzoekmethodes bleef deze gelijk. Men zou ook sneller herstellen met de pleister dus heeft men ook dit onderzocht en ook hier was er geen verschil met of zonder pleister op de neus. Sommige experts denken dat het vooral tussen de oren zit. Als je het gevoel hebt dat je er beter door presteert zul je dat ook doen. En iedere sportpsycholoog zal beamen dat de kracht van positief denken de sleutel zal zijn tot een betere prestatie.

Wel geven de pleisters bij verkoudheid meer lucht, en ze helpen tegen snurken.
Amadea
13 jaar geleden
Neuspleisters worden een aantal jaren al gebruikt door sporters met de hoop en de illusie er beter door te presteren. Uit veel onderzoek blijkt inmiddels dat er geen effect van te verwachten is behalve de psychologische kick. Het oppervlak van de neusgaten bedraagt slechts eentiende van dat van de keel en neusademhaling speelt tijdens sport een zeer bescheiden rol.