Slaapkamer koel houden? Hoe doe je dit? (zie uitleg)

Ik wil graag dat mijn slaapkamer koeler is, mijn plafonventilator helpt hier niet bij.
Wat is een goedkope en goede manier hiervoor?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (4)

Je hebt van die staande airco's die niet duur zijn, maar die verplaatsen meer de lucht in de kamer.

Wat bij mij simpelweg het beste werkt is een ventilator voor je raam plaatsen. Deze trekt dan koude lucht van buiten aan en verspreidt die in de kamer.

Als je kamer in de volle zon staat overdag zou je misschien ook de gordijnen kunnen sluiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe altijd mijn raam heel wijd open en mijn kamerdeur ook. Zo tocht het beter door het huis, als je dan alle ramen en deuren op de verdieping als de jouw kamer open zet. Wordt het gelijk wat koeler. Super goedkoop en niet moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kamertje in mijn huis lijkt in tropische tijden een ware sauna. Toch moet er van tijd tot tijd iemand verblijven. Ik heb voor die gelegenheden de volgende trucs bedacht.
's Morgens voor 10 uur flink luchten raam wijd open deur en tegenraam eveneens. Daarna op een kier en de gordijnen (buitenzijde witgrijs, binnenzijde donker)potdicht.
Aan de kastdeuren hang ik rekjes wringnat wasgoed (misschien is het gevoelsmatig, maar ik verbeeld me echt dat dit een beetje helpt )
Op het nachtkastje gaat een ventilator . 's middags tegen vijven haal ik de inmiddels droge was weg en zet ik een dienblad op tafel met meerdere flessen bevroren water en /of sap . Dit geeft niet alleen koelte af in de kamer, het voorziet de gasten 's avonds ( als het - bijna- gesmolten is, van een lekker koel glas drinken.
Extra tip: Als we een dagje naar het strand gaan , neem ik ook altijd een paar pakken bevroren vruchtensap o.i. d. mee. Het spaart ruimte (koelelement) uit en het is ontdooid wanneer je er aan toe bent..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal tips:
-Een noodbescherming als het echt extreem warm wordt: hang vanaf 10 uur ‘s morgens vochtige doeken aan de buitenkant voor de ramen op het zuiden en het westen en maak ze tijdens de dag nog een paar keer nat. Ze koelen de
binnenkomende warme lucht af.
-Zet zoveel mogelijk ramen en binnendeuren open in de avonduren en eventueel ook in de vroege ochtend . Voor een gezonde nachtrust moet het zeker in de slaapkamer koel zijn.
-Misschien nog belangrijker is een permanente luchtverversing, bijvoorbeeld via aluminium raamroosters of via een buis naar het dak met een stille dakventilator. Ook als alle deuren, ramen en gordijnen gesloten zijn, krijgt u op deze manier frisse lucht binnen. In de winter zorgt deze oplossing voor een gezondere lucht binnenshuis.
- Als je voor de ventilator (tafelmodel of model op voet) een teil met koud water en ijsblokjes plaats, koelt hij beter.
-Loofbomen of hoge bladverliezende struiken langs de ramen op het zuiden en langs de slaapkamer houden de zon tegen in de zomer en laten ze toe in de winter.
-In kamers met zeer droge lucht kan een luchtbevochtiger de temperatuur met 2 tot 3 graden laten dalen.

Voor meer tips: zie bron