waarom drinken mensen hun hele leven melk en dieren alleen in het beginstadium van hun leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K

Antwoorden (5)

Dat klopt niet helemaal, wij, westerse mensen drinken ons hele leven melk, echter zijn er ook landen, vooral aziatische landen die bijvoorbeeld alleen melk drinken aan het begin van hen leven. Melk is in westerse handel ook meer gedronken i.v.m. de economische samenhang, evenals andere zuivelproducten en ik geloof dat we ook zo langzamerhand in de generaties ook gemuteerd zijn dat we het nodig hebben. In de aziatische landen is dat bv. weer niet zo en zie je ook meer lactoseallergiën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard zouden mensen ook alleen in het beginstadium van hun leven melk drinken, als de mens niet met allerlei hulpmiddelen in staat was , om melk op een andere wijze te verkrijgen en te bewaren, als dieren.
De mens weet dat melk veel gezonde stoffen bevat. Bovendien is het (vooral koud) erg smakelijk en zeer goed toepasbaar in talloze gerechten.
Het betreft dus in feite een luxe waarover het dier ' met rede ' (de mens) kan beschikken. We hebben het niet echt meer nodig na de zuigelingentijd, maar vinden het een waardevol en gezond onderdeel van ons voedingspakket.
Dieren zijn niet in staat om dergelijke keuzes te maken en stellen zich tevreden met wat hen in de natuur kant en klaar ter beschikking staat, of wat door mensen wordt voorgezet.
Ik denk inderdaad niet dat daar veel melkproducten aan te pas komen. Of zouden er nog steeds poezen levenslang op schoteltjes melk getrakteerd worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk aanmaken kost het lichaam meer energie dan evenveel melk drinken oplevert. Als je je eigen melk opdrinkt kost het dus alleen maar energie en moet je nog meer eten om wel in leven te blijven. Wil melk 'kunnen' moet je de melk van iemand anders drinken. Zoogdierkindertjes doen dat bij hun moeder en mensen bij hun vee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens in een redelijk recent (op geologische schalen) verleden is er binnen een stam die aan veehouderij deed een genetische mutatie ontstaan waardoor deze mensen ook op latere leeftijd de lactose kon verdragen. Dit gaf voor deze veehouders gelijk een geheel nieuwe voedingsbron - een rund levert plotsklaps ook nuttige voeding vóórdat het wordt geslacht. Deze mutatie heeft zich vervolgens verspreid over een deel van de rest van de mensheid.

Het is echter nog lang niet universeel; in grote delen van Azië verdragen de mensen het niet. Ook binnen de bevolkingsgroepen waar het in principe wél aanwezig is komen nog regelmatig mensen voor die minder goed of geheel niet tegen het goedje kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen vinden melk lekker, en hebben de mogelijkheid het te blijven drinken, omdat wij daar over nadenken.
bij dieren is het gewoon normaal, aan het begin drink je bij je moeder melk, daarna kan je voor jezelf zorgen en zorg je voor je eigen eten en drinken.