Haat en agressie hangen samen. Agressie ziet diep in mensen, het is nodig om te overleven. Schrijf elke dag maar eens op hoe en wanneer je agressie van jezelf en anderen hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ook liefde bestaat. Het zijn twee tegenpolen die elkaar nodig hebben om te bestaan.

Waarbij de ultieme samenkomst van die twee is: Liefde voelen voor je vriend EN vijand.

Zolang men deze ultieme toestand nog niet kan aanvaarden wordt haat gebruikt om alle negatieve emoties te kunnen verwerken. De meeste zoeken deze verwerking buiten zichzelf en daarmee ontstaat haat (voor iemand). Haat als ultieme boosheid.

Wat de meesten niet weten is dat in die haat juist de liefde schuilgaat. Haat is de aantrekkingskracht die je hebt naar de ander toe. Maar heel diep van binnen is het eigenlijk de liefde die de aantrekkingskracht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten.

Ik heb nog nooit haat gevoeld.

Het lijkt mij zo'n ontzettend zinloos gevoel, waar
je vooral jezelf mee hebt.
Want de ander, die je haat, die voelt daar niets van.
Die doe je daar geen pijn mee, die weet het vaak niet
eens.

Ik ben vorige week slachtoffer geworden van een verkeersongeval, waarbij de dader is doorgereden. Zonder te weten hoe ik er aan toe was. Wel heeft hij gezien hoe ik op het fietspad lag te kermen.

Nu wordt mij van alle kanten opgedrongen dat ik er alles aan moet doen om de dader zo zwaar mogelijk te treffen.
Ik begrijp dat niet zo goed.
Natuurlijk moet hij gestraft worden, liefst zo dat hij inziet dat het doorrijden en iemand gewond achterlaten iets fouts, iets verkeerds is.

Maar het helpt toch niet als ik hem zou haten om het feit dat ik iedere dag veel pijn heb? Daar wordt die pijn toch niet minder om?