Waarom is voor ons 1 jaar gewoon 1 jaar, en voor de honden 1 jaar, 7 jaar?

Als wij 2 zijn, zijn wij gewoon 2 jaar,
maar als een hond 2 jaar is, is de hond 14 jaar, want 1 jaar voor een hond is eigenlijk 7 jaar..waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Het zit iets anders in elkaar dan mij bovenstaanders zeggen. In basis hebben ze gelijk.
Maar de mensen- en hondejaren gaan niet gelijk op.
Als een hond bv drie jaar is dan zou hij in mensenleeftijd 21 zijn. Maar een hond is bv al geslachtsrijp na 1 jaar, terwijl een mens dat pas is op ca 16 jarige leeftijd.
Als je dus rekent dat een hond van 2 jaar eigenlijk 14 is (2x7) klopt dat niet helemaal, want hijis al geslachtsrijp.

Het is eerder zo dat het 1e jaar van een hondenleven gelijk staat aan de 1e 16 jaar van een mensenleven.
Pas daarna verloopt het redelijk logaritmisch in vergelijking met een mensen leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, een hondenjaar is ook gewoon een jaar.
Maar mensen hebben dat bedacht om het minder erg te vinden als je hond doodgaat. Dan zeggen ze: Nou hij is toch maar mooi 70 jaar (7 X 10) geworden. Mooie leeftijd, toch?
14 jaar geleden
Die vergelijking is gebaseerd op de vergelijking tussen de gemiddelde leeftijd van de mens en die van de hond. Een hond leeft volgens die regel 7 keer zo kort als de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij onszelf als middelpunt zien leiden we alles af van ons bestaan.
Zo is er gewoon een omrekening gemaakt waarin een hondenleven parallel loopt aan een mensenleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar...

De hond is 2 jaar 'puppy', waarvan 1 jaar om te groeien en 1 jaar om te vormen. Dus dit zouden er dan maar 12 zijn. Ook de laatste 2 jaar van een hond is het onrealistisch om te denken dat er dan 7 zijn. Dit hangt volledig af van de activiteit en de conditie van de hond. Het is al met al een stuk complexer dan zo maar aan te nemen dat ieder jaar voor de hond er 7 zijn...