Hoe vlieg je ondersteboven met je RC Helicopter?

Ik heb een Honeybee CP3.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Om onderste boven te kunnen vliegen moet de helikopter beschikken over de mogelijkheid om de "spoed" van de wieken te regelen met een servo.
De wieken moet nl de lucht "naar boven" kunnen blazen als die normaal op de grond staat. (hierbij ga ik dus uit van iets langer onderste boven vliegen , niet van een looping draaien)

Alleen als de besturing inderdaad deze mogelijkheden biedt kan die omgekeerd vliegen. Mogelijk via een halve looping op zijn kop te krijgen. Stabiel zal ie dan niet zijn omdat het massa middelpunt boven de wieken is.
Zo te zien is het een 4 servo machientje dus theoretisch zou de spoed van de wieken regelbaar moeten zijn, ik kan niet zien of de spoed negatief kan worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is wel of je bedoelt 'ondersteboven vliegen' in de zin van constant met de bladen naar beneden recht door vliegen. Dat is vrijwel onmogelijk omdat je dan in de lucht de draairichting zou moeten kunnen veranderen, of je moet de bladen 45 graden kunnen draaien.
Dan nog maar even de besturing buiten beschouwing te laten, die keert uiteraard ook om. En dat gaat allemaal wat lastiger met het gewicht aan de bovenkant.

Meer waarschijnlijk is dat je bedoelt om een looping of schroef te maken zodat je helicopter tijdelijk ondersteboven hangt. Dit kun je met een soort centrifugaalkracht doen door op volle snelheid vooruit te vliegen en hem dan naar achteren omhoog stuurt. Hierbij moet de verhouding gewicht/motorsterkte wel kloppen natuurlijk.