Hoe komt dat als je in de zon kijkt, dat als je dan knippert je een soort "afdruk" ziet?

Of in überhaupt een licht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Je ogen 'stellen zich af' op het licht: Ze worden zo ongevoelig mogelijk. Daarbij worden de randen met de omgeving zo schep mpogelijk getekend. Bij het wegnemen van het lichtpunt, zit er in je ogen een gebied wat opeens veel minder licht krijgt, en terwijl je ogen zich aanpassen, proberen je hersenen het missende beeld in te vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is net zoals een analoge fotofilm. Het licht brand zich op je netvlies. Die zijn heel lang overbelicht waardoor ze hun gevoeligheid helemaal moeten hebben teruggeschroefd. Dan duurt het even voordat die gevoeligheid weer op een goed nivo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee effecten.

Nummer 1: bij veel licht worden niet alleen je pupillen klein (snelle reactie), maar trekken de lichtgevoelige cellen van je netvlies zich terug in het netvlies. Ze worden dan wat meer afgeschermd van het vele licht door een pigmentlaagje in je netvlies.

Haal je het felle licht weg, dan moeten de lichtgevoelige cellen weer omhoogkomen uit het afschermende pigmentlaagje. Dat duurt een tijdje. Gedurende die tijd zie je erg weinig.

Dit effect verklaart waarom je pas na tien minuten alle sterren ziet als je op een donkere plek naar buiten gaat.

Nummer 2: de lichtgevoelige cellen werken doordat de lichtgevoelige stof die erin zit (rhodopsine, geloof ik) door het licht uiteenvalt in andere stoffen. Die andere stoffen geven de lichtgevoelige cel een elektrische lading, die via de oogzenuw naar de hersenen wordt gestuurd.

De oogcel moet die andere stoffen afbreken en nieuw rhodopsine produceren.

Bij veel licht worden er natuurlijk veel van die andere stoffen geproduceerd. De lichtgevoelige cel heeft dan even tijd nodig om die stoffen af te breken. Gedurende die tijd blijft de lichtgevoelige cel nog een signaal naar de hersenen sturen - de stoffen zijn namelijk nog aanwezig, en de cel kan niet weten of die afkomstig zijn van veel licht van een paar seconden geleden, of van weinig licht nu.

Zolang die stoffen nog niet zijn afgebroken, zie jij dus nog een effect. Dit duurt enkele seconden.

Samenvattend:
Zie jij een effect dat enkele minuten duurt, dan is dat nummer 1. Zie jij een effect dat enkele seconden duurt, dan is dat nummer 2.