Hoe kan ik vrij vragen van school?

De situatie is als volgt: eind september komt een vriend vanuit Canada naar Europa. we willen elkaar ontmoeten (in Kopenhagen voor een aantal redenen) maar waarschijnlijk komen hen op een donderdag of vrijdag in Kopenhagen aan. Ik wil ook graag hier naar toe maar er is dan een redelijke kans dat ik school heb. Ik ben niet leerplichtig meer maar er zijn natuurlijk wel regels vanuit school die voorkomen dat ik gewoon weg kan van school. Het zou dus gaan om 1 of 2 dagen extra weekend. Er is een redelijke kans dat ik dit wel met mijn ouders kan regelen (al is dat ook niet helemaal zeker) Ik zie een aantal mogelijkheden om vrij te krijgen maar ik wil wat meningen: spijbelen. dit is een vrij makkelijke optie maar komt natuurlijk met straf. Ziek melden, hiervoor heb ik mijn ouders nodig die niet alleen instemmen met dat ik school mis maar ook dat er moet worden gelogen. De laatste optie die ik zie is een schriftelijk verzoek naar school sturen maar dat heeft het nadeel dat ik mogelijk af wordt gewezen wat de andere twee opties aanzienlijk moeilijker maakt.

een jaar geleden
in: Overig
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
Je bent niet leerplichtig meer - maar wel minderjarig? Wat voor school gaat het om?
September is nog ver weg.
Ainz-sama
een jaar geleden
nee ik ben niet meer minderjarig maar ik ga nog wel naar een middelbare school
tinus1969
een jaar geleden
Ook in september, dus in t nieuwe schooljaar?
Ainz-sama
een jaar geleden
ja ook dan ga ik nog naar een middelbare school
tinus1969
een jaar geleden
Overigens, je ouders hebben rol als je meerderjarig bent.
tinus1969
een jaar geleden
GEEN rol - strikt genomen mag school geen contact zoeken met je ouders.
Ainz-sama
een jaar geleden
huh, dat is goed om te weten maar de regel op mijn school is dat ouders contact op moeten nemen als een persoon ziek is. ook al gaat dat tegen de wet in, ik zie geen reden om daar een gigantisch probleem van te maken aangezien ik niet zie hoe me dat zal helpen. maar bedankt voor die informatie.
tinus1969
een jaar geleden
Examenjaar? VWO of bv Vavo, mbo?
Ainz-sama
een jaar geleden
Examenjaar VWO, ja. Ik doe gesplitst examen.
tinus1969
een jaar geleden
Heb je ook een half/gesplitst rooster?
Ainz-sama
een jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk, ja

Antwoorden (1)

Om vrij te krijgen van school, is het belangrijk om eerst je ouders te informeren. Vervolgens moet je contact opnemen met je school en je verzoek uitleggen. Als je school het verzoek accepteert, krijg je een officieel document waarmee je vrij kunt vragen.
10 maanden geleden