Waarom bieden kranten geen prepaid ‘premium artikelen lezen’ aan?

Dagelijks wil ik krantenartikelen lezen waarvoor ik me als abonnee moet aanmelden. Zoiets kost op jaarbasis meer dan € 100,-. Dus denk ik: “laat maar”.
Waarom kan ik niet – prepaid – voor bijvoorbeeld 25 cent per keer zo’n premium artikel openen?

SimonV
een jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Omdat dat voor de uitgevers financieel niet interessant is gebleken. In het verleden zijn er wel uitgevers geweest die online artikelen aanboden die je per artikel kon kopen. In de praktijk blijken er te weinig mensen gebruik van te maken en die mensen blijken ook te weinig betaalde artikelen te lezen om het systeem financieel overeind te houden.

Er zijn meerdere redenen dat mensen niet veel uitgeven aan betalen-per-artikel. Niet iedereen heeft elke keer zin om de keuze te maken tussen wel-betalen-en-lezen of niet-betalen-en-iets-anders-lezen. En als je met betalen per artikel goedkoper uit wil zijn, zul je dus erg kritisch moeten zijn op wat je wel en niet betaald gaat lezen. Voor je het weet ben je op jaarbasis duurder uit dan met een online abonnement.

Voor goede journalistiek moeten veel journalisten dagelijks hard werken, soms ook gevaarlijk werk verrichten. Dat kan niet gratis en ook niet voor bijna niets. Met abonnees die maandelijks betalen weet een krant ook van te voren ongeveer wat er aan inkomsten binnenkomt. Bij betalen per artikel is dat altijd afwachten.

Wil je toch gratis alle artikelen kunnen lezen, ga dan naar de bibliotheek. Daar kun je ook zonder abonnement alle papieren kranten van voor tot achter lezen.
Toegevoegd op 15 februari 2023 10:17: bron
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Ik had eigenlijk niet verwacht hier een antwoord op te krijgen, laat staan een uitstekend antwoord!
Dikke plus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
"In de praktijk blijken er te weinig mensen gebruik van te maken..."
Ik denk ook dat er nog een psychologische component meespeelt. Veel koppen worden erg 'pakkend' neergezet. Daar worden hoge verwachtingen mee gewekt. Juist wanneer je dan voor een bepaald artikel specifiek betaald dan wil je ook echt die hoge verwachtingen ingevuld zien. En... dat valt bijna altijd tegen. Je wordt teleurgesteld en kijkt de volgende keer wel uit voordat je er nog een keer in trapt. Met betalen per artikel hou je als krant naar mijn verwachting geen tevreden klanten.

Andere antwoorden (1)

Kranten bieden geen prepaid ‘premium artikelen lezen’ aan omdat ze hun inkomsten uit abonnementen halen. Abonnementen zijn een betere manier om inkomsten te genereren omdat ze een langere termijn betalingsbron bieden. Kranten kunnen ook meer geld verdienen door advertenties te verkopen aan lezers die een abonnement hebben.
10 maanden geleden