Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent buzzbegrip?

Ik las dit in een zin: ''Inclusieve marketing en communicatie is daarbij geen buzzbegrip meer maar een must''

Had nog nooit eerder gehoord van een buzzbegrip.

een jaar geleden
in: Overig
958

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een buzz is een hype. Een buzzbegrip is dus een hype-begrip.

Ik denk dat 'modewoord' een goed synoniem is.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Een buzzwoord of zoemwoord is een modewoord dat geen duidelijke betekenis heeft. Een voorbeeld is het woord manager. Zonder verdere omschrijving is immers niet duidelijk wat dit beroep precies inhoudt.
Bepaalde beroepsgroepen maken gebruik van buzzwoorden om verbale of schriftelijke uitingen interessanter te laten overkomen. Zo kan een voetbalcoach spreken over een schaduwspits in plaats van een aanvallende middenvelder om de indruk te wekken dat zijn team aanvallender speelt.
Buzzwoorden kunnen ook worden gebruikt om al te directe reacties te voorkomen. In dit geval zijn buzzwoorden eufemistisch van aard. Een buzzwoord (of, op zijn Engels, buzzword) kan ook een woord zijn dat een nieuw snufje of werkwijze aanduidt, waar heel veel van verwacht wordt. Het woord 'buzzwoord' is waarschijnlijk afkomstig van het woord to buzz, wat 'gonzen' of geroezemoes' betekent. Een 'buzzwoord' is dus eigenlijk iets waar iedereen over praat - het gonst ervan.
De volgende kenmerken maken een woord geschikt om een 'buzzwoord' te worden:
• Het gaat om een nieuwe uitvinding, methodiek, of trend.
• Het is niet één specifiek product, zoals "breedbeeld-tv", maar het gaat om iets wat heel breed toepasbaar is, bijvoorbeeld plug and play.
• Velen verwachten dat het een groot succes wordt.
Buzzwoorden kunnen zich voordoen in allerlei vakgebieden, maar de meeste hebben betrekking op:
• technische producten, zoals computers en mobiele telefoons,
• managementmethodes.
Adverteerders en marketingdeskundigen gebruiken buzzwoorden om producten aan te prijzen. Schrijvers van boeken en artikelen over nieuwe ontwikkelingen en organisatoren van bedrijfscursussen gebruiken buzzwoorden om de aandacht van het publiek te trekken. Dit kan zelfs zover gaan, dat een product als verouderd wordt beschouwd, als het niet is voorzien van een bepaald snufje.
(Lees meer...)
SimonV
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding