Er zijn een aantal milieuvriendelijke manieren om overlast door mieren in de tuin te bestrijden:
- Voedsel beperken: mieren zijn op zoek naar voedsel, dus door het verminderen van voedselbronnen in de tuin, zullen ze minder geneigd zijn om te blijven.
- Fysieke barrières: plaats fysieke barrières, zoals strookjes was of talg, rond voedselbronnen en op plaatsen waar mieren normaal gesproken voorkomen om hen tegen te houden.
- Natuurlijke vijanden: bevorder de groei van natuurlijke vijanden van mieren, zoals slakken en kevers, die hen als prooi zullen nemen.
- Essentiële oliën, zoals pepermunt en citronella, kunnen helpen om mieren weg te houden. Spray deze oliën op de plaatsen waar mieren voorkomen.
- Gebruik Ecostyle Mierenpoeder: dit is een natuurlijke bestrijding. Je kan het product toepassen door het te strooien, maar ook door het te gieten.
SimonV
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik denk dat je talk bedoelt. Talkpoeder.
Strooi bijvoorbeeld zout, peper of kaneel op de looppaden en bij de ingang van een mierennest. Zo dwing je de mieren eigenlijk om binnenshuis te blijven en uiteindelijk sterven ze daar. Kaneel en peper strooien doe je uiteraard alleen bij droog en windstil weer.
Planten om mieren in de tuin te bestrijden:Denk hierbij aan planten als afrikaantjes, goudsbloemen, lavendel en varens. Heb je last van mieren in de moestuin? Plant daar dan een aantal tomatenplanten, vinden ze niet leuk.

Koffiedik strooien in de strijd tegen mieren
Koffiedik is een goed middel om mieren in de tuin het leven zuur te maken. Gooi het koffiedik dus niet weg na een bakkie koffie, maar bewaar het en laat het drogen.

Dit kost weinig moeite en het drogen van koffieprut gaat snel. Strooi het vervolgens weer uit op de looppaden en bij de ingang van het nest voor het beste resultaat. Goede reden om eens een extra bakje koffie te drinken!
fremar
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zout strooien is ook niet echt milieuvriendelijk.
Je kan bepaalde planten neerzetten waar ze een hekel aan hebben, zoals lavendel of boerenwormkruid. Verder houden ze niet van koper dus bijvoorbeeld koperen muntjes gebruiken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Koper is niet echt milieuvriendelijk; het is een zwaar metaal.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Valt wel mee. Koper is een stofje dat je ook nodig hebt voor allerlei lichaamsfuncties. Oud ayurvedisch gebruik om uit een koperen beker te drinken.
Cryofiel
een jaar geleden
Je hebt inderdaad koper nodig, maar IN MINIMALE HOEVEELHEDEN.

Teveel koper is al snel giftig.
Het werkt ook goed om kokend water op een mierennest te gieten, dan sterft de koningin en plantten ze zich niet verder voort.
een jaar geleden
Yv50
een jaar geleden
Dat is niet echt diervriendelijk, hé?