Waar komen oorspronkelijk al die woorden (ook wel benamingen) weg bij alle seksuele geaardheden?

Ik weet toevallig dat het woord ‘homo’ wegkomt uit het oude woord voor de mens het homo geslacht waarvan alleen de homo sapiens nog over is eigenlijk (ze zeggen dat er al een nieuwe is , de homo-christos , maar dat is een ander verhaal om in te verdiepen) wat in dit geval wil zeggen dat het niet uit wil maken op wie of wat je valt , en het woord lesbisch komt van het Griekse eiland Lesbos ivm een vrouwelijke legende die daar heeft gewoond , en ‘be’ het woord zegt het al en A-seksueel net als Aromatisch en asociaal , inter-sekse (dat je beide de sekse bent - vandaar ‘inter-‘ , maar meer weet ik niet wat ik wel zou willen , ik weet niet eens waar het woord hetero vanaf stamt , dat is ook later pas gekomen als specifieke naam ipv ‘gewoon’ en ‘normaal’ want ieder mens is normaal op hen eigen manier ,
Dus waar stammen AL die woorden vandaan: Pan-seksueel , Queer , Gender (wat mens betekend maar zou willen weten welke oude taal dat vanaf stamt ?) drack-king of -queen , travestiet etc en ga zo nog maar even door , ook iedere identiteit heeft een vlag daarin dan behalve die laatste twee als het goed is ,
Alles wat een vlag heeft aan identiteiten ben ik benieuwd naar waar nou precies al die woorden oorspronkelijk vandaan komen ?

Picture for question
een jaar geleden
in: Overig
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Sommige van je etymologie (oorspong van woorden) klopt niet. Homo komt niet van homo sapiens, maar van homoseksueel; waarbij homo ‘gelijk’ betekent - je hebt sex met iemand van hetzelfde geslacht. Vergelijk homoloog en homogeen.
Hetero betekent ‘verschillend’ - je hebt sex met iemand van het andere geslacht.
tinus1969
een jaar geleden
Gender betekent ook niet ‘mens’, maar geslacht/sekse. https://en.m.wiktionary.org/wiki/gender
Siri1995
een jaar geleden
Jullie snappen de vraag verkeerd , ik weet ook wel dat homo zelfde geslacht betekend en hetero andere geslacht , maar mijn vraag is wie die woorden bedacht heeft en uit welke talen al die benamingen wegkomen Enige wat ik op die antwoorden niet terug hoor is wie of wat het woord hetero bedacht heeft voor het vallen op de andere sekse ?
tinus1969
een jaar geleden
@Siri1995, zie mijn antwoord. Er is niet één iemand die deze woorden bedacht heeft. Hetero is uiteindelijk een oudgrieks woord dat verschillend of anders betekent.

Antwoorden (3)

Panseksueel: het maakt niet uit of iemand een meisje, jongen of iets ertussenin is. 'Pan' betekent 'alles' in het Grieks.
Queer: de term wordt meestal gebruikt om uit te leggen dat iemand zich niet thuisvoelt binnen de hetero- en gendernormen en zogeheten 'hokjes' in twijfel trekt. Het woord betekent in het Engels van origine 'vreemd, excentriek’.
Dragqueen: deze definitie is waarschijnlijk ontstaan in het theater van de late jaren 1800, waar mannelijke artiesten petticoats droegen om als vrouwen op te treden. In de volksmond noemen mensen dit soms ook:
Travestie, maar dat is weer iets anders. Iemand die aan travestie doet, probeert zich zo realistisch mogelijk te kleden als het andere geslacht. Het woord is afgeleid van het Duitse Transvestitismus, bedacht door de seksuoloog Magnus Hirschfeld en voor het eerst gebruikt in zijn standaardwerk Die Transvestiten. Eine Untersuchung über den erotischen Verkleidungstrieb (1910).
Cisgender: iemand die tevreden is met zijn of haar geboortegeslacht. Het voorvoegsel cis komt uit het Latijn en betekent 'aan deze kant', zoals trans staat voor 'aan de andere kant’.
Fluïde: op maandag je iets meer man voelen, op dinsdag wat meer vrouw. Deze mensen zien hun gender als vloeiend en niet constant.
Non-binair: een persoon die zich niet als man én niet als vrouw identificeert. Sommige non-binaire personen willen aangesproken worden met hen, in plaats van hij of haar. Binair betekent tweeledig.
Transgender: iemand die een genderidentiteit en/of -expressie heeft die niet overeenkomt met het biologische geslacht.
Heteroseksualiteit is een samenstelling van het Griekse woord heteros, dat “ander (van twee)“ betekent, en het uit het Latijn afgeleide seksualiteit. De term is pas begin 20e eeuw ontstaan, toen de benaming homoseksueel al enkele decennia bestond.
Toegevoegd op 30 januari 2023 07:04: tekst
SimonV
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitleg Simon ,
Heb alleen nog de vraag aan je wie of wat het woord hetero bedacht heeft voor het vallen op de andere sekse ? Waar het wegkomt en uit welke taal zoals je net uitlegt bij al die andere
SimonV
een jaar geleden
Graag gedaan. Deze informatie vinden is voor mijzelf ook wel verhelderend geweest.
Hetero is toegevoegd. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Heterosexuality
Je vraag heeft geen echt antwoord, omdat deze woorden en begrippen niet zijn bedacht of in één keer ontstaan, maar langzaam zijn gegroeid.
Veel van deze begrippen komen uit het potjeslatijn of -grieks, vroeger de taal van de (medische) wetenschap. Een aantal, zoals queer, komen uit het Amerikaans.
een jaar geleden
Antwoord op een paar van je vragen:
Homo betekent niet alleen mens, maar ook "hetzelfde". Hetero betekent ook "anders", of "meer, gemengd". (zie ook homogeen en heterogeen). "A" als voorvoegsel betekent "on". "Inter", ook weer uit het Grieks, "tussen". "Gender" komt uit het Engels. Queer is inderdaad "vreemd, anders" - en dat heeft de LHBTI-community als geuzennaam aangenomen.
Intersekse is van oorsprong een medische term. Queer is een vrij nieuwe benaming. Homoseksueel is ook redelijk recent, vroeger werd vooral de benaming homofilie gebruikt.
Taal leeft, en zeker subgroepen geven zichzelf steeds andere namen, die beter passen bij hoe ze zichzelf beleven.
een jaar geleden