Mag je bij een 'verzorgingsplaats' naast de autosnelweg wildplassen en -poepen?

Doorgaans (niet altijd) is een APV die dit verbied alleen van toepassing binnen de bebouwde kom, en die verzorgingsplaatsen, die in Nederland nul komma nul openbare sanitaire voorzieningen hebben (soms wellicht tegen betaling bij een commerciele uitbater) meestal buiten de bebouwde kom. Of zijn er weer andere verordeningen van toepassing die ik geacht wordt te kennen die dit alsnog verbieden?

een jaar geleden
in: Overig
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
AOV geldt ook buiten de bebouwde kom.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 het is de apv en die geldt niet overal buiten de gemeentes
LeonardN
een jaar geleden
www.politie.nl/informatie/wat-is-wildplassen-en-welke-boete-staat-ervoor.html Wildplassen buiten de bebouwde kom In de APV staan de regels op het gebied van openbare orde en veiligheid binnen de gemeente. Buiten de bebouwde kom is wildplassen vaak niet strafbaar, maar dat is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen die zich vaak alleen tot de bebouwde kom beperken.
tinus1969
een jaar geleden
Wildplassen/poepen lijkt me iig behoorlijk asociaal tov andere gebruikers van zo’n verzorgingsplaats.
Inekez1
een jaar geleden
Volgens mij is de grond van een verzorgingsplaats langs een snelweg van Rijkswaterstaat. De gemeente heeft daar met de APV dus niks over te zeggen. Voor zover ik weet heeft Rijkswaterstaat geen regels m.b.t. wildplassen, maar wel regels over het achterlaten van afval. Dus eigenlijk moet je je poepje en je wc-papier even in een (hondenpoep-)zakje doen en weggooien in de prullenbak.
tinus1969
een jaar geleden
APV geldt in de gehele gemeente, ook op grondgebied van andere eigenaren. De eigenaar doet er niet toe.
ronron1212
een jaar geleden
Een gemeente is onderdeel van een provincie buiten de gemeente grenzen is het provincie dus geen gemeente @tinus1969
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 klopt maar niet relevant. Een APV in gemeente X geldt in de gehele gemeente X, dus ook op een verzorgingsplaats die eigendom is van rijkswaterstaat. Uit de tekst vd APV moet blijken of het wel of niet concreet verboden is om daar te wildplassen.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 niet als deze niet in een gemeente valt en op de meeste snelwegen is dat niet het geval.
tinus1969
een jaar geleden
Elke Nederlandse snelweg ligt in een gemeente.
ronron1212
een jaar geleden
Dat is niet waar @tinus1969 gemeente grenzen lopen niet van gemeente naar gemeente daar tussen liggen provincie gronden.
tinus1969
een jaar geleden
Voorbeeld: de A8 loopt dior drie gemeenten: Amsterdam, Oostzaan en Zaanstad.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 ja en hij loopt ook door geen enkele gemeente
tinus1969
een jaar geleden
Welk stuk A8 dan? Ik denk dat je gemeente en bebouwde kom verwart.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 bebouwde kom is iets anders dan gemeente grenzen ik ben echt wel op de hoogte en de a8 is maar een van de vele snelwegen en die liggen echt niet allemaal binnen de gemeente grenzen
tinus1969
een jaar geleden
Wat je schrijft komt er op neer dat sommige stukken grond in Nederland niet tot een gemeente behoren. En dat klopt niet.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 lees
https://www.zuid-holland.nl/@14627/onroerend-goed/
tinus1969
een jaar geleden
En wat bewijst deze link? Kun je een stuk relevante tekst quoten?
Ik vermoed dat je eigendom en jurisdictie verwart.
Inekez1
een jaar geleden
In vrijwel elke APV staat alleen een verbod voor wildplassen binnen de bebouwde kom. De snelweg ligt daar over het algemeen buiten, dus in feite is de hele discussie of de snelweg wel of niet binnen een gemeente valt niet zo relevant voor deze vraag.
Van de gemeente mag je er wildplassen en je natuurlijke behoefte doen.

Geef als eerste antwoord